Charlotte og Pernille er lærere i henholdsvis 5. b og 5. d på Mårslet Skole. I forlængelse af to oplæg på skolen har de skrevet nedenstående beretning til lokalbladet. Interessant for dig, der overvejer at gøre brug af CfDPs oplæg men gerne vil høre en læreranmeldelse først. Oplægget giver et dækkende billede af,  hvilke aktuelle digitale emner et elevoplæg fra CfDP kommer omkring – og hvordan du med fordel kan bruge CfDP til at sætte den digitale dialog i spil på din skole. 

”God net og mobil-stil” i 5. Klasse.

I november 2013 fik 5.b og 5.d besøg af en repræsentant for ”Cyberskolen”, som er en oplægstjeneste fra ”Center for Digital Pædagogik”. De seneste 8 år har Cyberskolen besøgt tusindvis af børn og nu var turen kommet til Mårslet Skole.
Baggrunden for at vælge dette oplæg var, at vi oplevede at de sociale medier lige så stille begyndte at fylde mere i elevernes bevidsthed, frikvarterer og undertiden også timer. Så for at være på forkant valgte vi at tage kontakt til Center for digital pædagogik (CFDP) som har specialiseret sig i børn og unges brug af digitale medier.

Oplægget fra Cyberskolen var 1½ times dialog med eleverne, som tog udgangspunkt der, hvor eleverne var. Rep fra Cyberskolen havde en indsigt i den digitale verden, som skabte en ligeværdighed og åben dialog, hvor eleverne følte de blev taget alvorligt.

Smileys, slang, ironi er blot nogle af de redskaber vi bruger når vi taler sammen på sms’er og på sociale medier. Slang og Ironi kan være svært nok at aflæse – selv når man står overfor hinanden. Når det så pludselig er bag en skærm og der tilmed kommer smileys i alle afskygninger er der ikke noget at sige til at vi – voksne som børn – bliver forvirrede. Eleverne er enige om, at det har stor betydning at man ikke har kropssprog og tonefald at støtte sig til.

Sociale chatforums er spændende. Instagram, Facebook, Twitter, Snapchat, Youtube og mange andre navne bliver nævnt med begejstring, undren, forsigtighed. Alle er enige om, at lige som der findes overvejende positive oplevelser med de forskellige chatforums, er der også mindre positive erfaringer, som de kender til. Repræsentanten fra Cyberskolen præsenterer nogle cases for klassen og giver dem derefter 4 valgmuligheder ift. at handle på situationen. Derefter taler de om de valg, som de har foretaget.

Telefonen kalder på dig – og når nogen kalder på en så svarer man da! – Gør man ikke? Hvornår man skal reagere, når man bliver ringet op/sms’et, er der åbenlyst forskellige meninger om. Generelt er der forskel på, om man tager telefonen, når man spiser aftensmad, om man sover med telefonen på værelset eller har det fint med næsten ikke at bruge sin telefon. ”Nogle gange er det jo bare opdateringer fra et spil – og det er jo lidt træls at blive vækket om natten, fordi man ikke har slået opdateringerne fra”.
Snakken bliver ledt videre hen på, om man i virkeligheden kan skrive sms’er til hvem som helst, når som helst. Endnu et felt hvor meningerne er mange.

Misbrug af billeder, video og personlige oplysninger er alle dog enige om, er det, der kan gøre ondt – virkelig ondt. Repræsentanten fra Cyberskolen fortæller bl.a., at når man først har sendt et billede videre via sms eller på nettet – så er det ude. Det kan kopieres og flere steder som f.eks. Snapchat, hvor billeder forsvinder på under et halvt minut, kan man blot tage et screenshot, og så er billedet gemt.
Der er dog mange times sjov i forunderlige selfies og videoer, blot man husker at overveje, hvad der kommer på billederne og hvem de deles med.

Med den hurtige udvikling af de sociale medier og vores forskellige tidsforbrug i den digitale verden, er vores niveauer ikke det samme men derimod et stillads med mange platforme. Dog er vi heldigvis blevet klogere på den digitale pædagogik og de etiske overvejelser man bør have når vi selv og vores børn forsøger at finde ind til god net og mobil-stil.

Vi har i klasserne fået en fælles referenceramme, som vi kan bruge i dagligdagen. Efterbehandlingen har været forskellig, men har givet mening i begge klasser.
Oplægget har givet et godt og konstruktivt udgangspunkt for en fortsat dialog mellem elever, lærere og forældre, uden en løftet pegefinger, men med dialogen som holdepunkt for at finde en vej i cyberspace.

 

 

]]>

Hvad synes du om vores artikel?

Hvis du vil sætte et par ord på din tilbagemelding, vil det hjælpe os rigtig meget, til at kunne forbedre vores indhold.

Vil du vide mere?

Jonas Ravn

Seniorrådgiver og foredragsholder - børn og unges digitale liv Kontakt Jonas

CfDP har ekspertise og ydelser inden for digital rådgivning, børns digitale vaner, digital dannelse og trends og tendenser på sociale medier og i computerspil.

Vi deltager i og driver projekter om blandt andet computerspil som pædagogisk redskab, hate speech og anti-ligestilling på nettet.