Børn og unges digitale liv var en rød tråd på Folkemødet
Digitale fænomener blev ved med at trænge sig på i debatter om trivsel, udsathed og pædagogisk ansvar.
Center for Digital Pædagogik var med i en række debatter om børn og unges trivsel og dannelse ved dette års Folkemøde på Bornholm. Og gaming, brug af sociale medier eller smartphones var på den ene eller den anden måde et vilkår i nærmest enhver samtale, vi deltog i eller lyttede til undervejs.
Selvom ordene “digital dannelse” eller “online liv” ikke altid stod i overskriften, så var de alligevel til stede – mellem linjerne og mellem deltagerne.
Vi mærkede for eksempel tydeligt, at det digitale er en indgroet del af vores liv i debatter om:
- Skolevægring
- Familier i udsatte positioner
- Børns og unges generelle trivsel
- Det nye børnesyn
I vores egne debatter satte vi særligt fokus på:
- Salg af stoffer på sociale medier og manglen på stærke modstemmer
- Fællesskaber for drenge og unge mænd, der savner nogen at tale med
- Manosfæren og online polarisering – og hvordan vi kan spotte og forebygge det tidligt
- Voksnes ansvar for unges digitale trivsel – gennem relationer og nærvær frem for kontrol
- Gaming som et fælles tredje, der kan åbne for kontakt og fællesskab
På den måde var Folkemødet 2025 en bekræftelse af, hvor vigtigt det er, at vi bliver ved med at undersøge og tolke aktuelle digitale fænomener i ungdomslivet – også sammen med de unge – og omsætte dem til pædagogiske indsatser og viden, der gør en forskel for børn og unges trivsel og demokratiske dannelse.
Hvis du vil sætte et par ord på din feedback, vil det hjælpe os rigtig meget til at forbedre vores indhold.