Altid mulighed for at få hjælp

På Cyberhus.dk kan børn og unge komme i kontakt med voksne rådgivere på flere måder. Det kan de f.eks. i vores SMS-chat. Her kan den unge få en personlig, privat og anonym samtale med en rådgiver. Tilbuddet bliver benyttet af unge, som søger svar på konkrete spørgsmål, men der er også unge, som kæmper med tungere problemstillinger. Det kan for eksempel være selvmord eller symptomer på psykiske lidelser. SMS-rådgivningen har altid åbent, og de unge får svar indenfor et døgn i hverdagene.

På Cyberhus kan de unge også hjælpe hinanden. Den unge kan oprette et spørgsmål til de andre på sitet eller deltage i en gruppechat, og på den måde kan de få gode råd fra andre i samme eller lignende situationer. De kan også oprette en kort hemmelighedsom hverken kan kommenteres eller likes af andre.

Vores frivillige bemander også brevkasser, og så kan de unge stille spørgsmål i specialiserede brevkasser, som for eksempel netliv-, læge- eller tandlægebrevkassen, hvor spørgsmålene bliver besvaret af specialiserede fagpersoner.

Den unge kan at finde lokal rådgivning i vores Ung-i afdeling, hvor Cyberhus viser den unge hen til kommunale tilbud. Formålet er, at flere børn og unge opsøger lokal hjælp, når de har det skidt. Indtil videre er det muligt for kommunen at få sin helt egen SMS-chat, gruppechat og brevkasse direkte på Cyberhus.

Cyberhus er en genvej ind i kommunen

Vi påtager os ansvaret for at møde de unge, hvor de er, og i videst mulige omfang at skabe en positiv relation

Siden Cyberhus blev grundlagt i 2004 er det årlige besøgstal vokset, og i 2021 var vi oppe på mere end 1,5 mio. besøg. Det skyldes blandt andet, at verden over de sidste 20 år er blevet mere digital, og de unge i højere grad søger rådene digitalt.

Værdigrundlag

Vi mener, at ligeværdige og troværdige relationer er afgørende for at skabe forandring i eget liv. Derfor arbejder vi for at give alle børn og unge mulighed for at give udtryk for egne tanker og følelser i en tryg og tillidsfuld ramme, hvor kompetente rådgivere nysgerrigt reflekterer over problematikker, ressourcer og handlemuligheder, sammen med de rådsøgende børn og unge.

Vi arbejder ud fra en forståelse af, at vi altid møder unge, der gør det bedste, de kan i den konkrete henvendelse. 

Vi påtager os ansvaret for at møde de unge, hvor de er, og i videst muligt omfang at skabe en positiv relation.

Jeres støtte betød alt

“Dengang jeg skrev med jer så fandt jeg også ud af at alle ikke var som min mor. Jeg lærte at jeg ikke skal skubbe folk væk og at det er helt okay at have det svært… jeg lærte at alle ikke er som min mor og at man skal give folk en chance for at hjælpe og lytte inden man bare siger at folk ikke forstår en. Faktisk så skubber jeg ikke rigtigt folk væk mere…. og det med at nogle var her for mig i så lang tid .. betød alt for så var det meget nemmere at gå igennem det jeg gjorde”

ung pige – cyberhus.dk

Hør mere om cyberhus.dk

Kontakt Anni for at høre mere om samarbejder og Niels-Christian for det rådgivningsfaglige.