Familiens værdikompas bringer forældres værdier ind i samtalen om den gode balance i familiens digitale liv. Værktøjet hjælper dig som forælder til at få øje på, hvornår familiens digitale vaner enten kan stå i vejen for eller understøtte et godt hverdagsliv i familien.

Kender du allerede kompasset? Så hop direkte til vores tre råd her

Skærmen kan bidrage til ubalance i familiens hverdag

Når du som forælder er blevet bevidst om, hvordan du ønsker at ændre på en digital vane, er det tid til at tage samtalen derhjemme med dit barn. 

Mange forældre oplever, at samtalen kan være konfliktfyldt. Det er naturligt.

Konflikten kan mindskes, hvis samtalen om digitale vaner og rammer har et positivt afsæt med fokus på værdier, fremfor et ensidigt negativt fokus på forbud og begrænsning af skærmbrug. 

Når du tager afsæt i værdier, er det nemmere at kommunikere konstruktivt om rammer og regler med dit barn, fordi du kan forklare den bagvedliggende årsag. Det kan for eksempel være, at du har et ønske om mere tid til hygge og samtale om eftermiddagen og derfor har besluttet, at mobiltelefonerne skal lægges på hylden den første time efter endt skole- og arbejdsdag. Ofte vil dit barn have de samme værdier og ønsker som dig. Det giver mulighed for, at I kan have en fælles snak om, hvordan rammerne for det digitale kan indrettes, så det giver hverdagen værdi. Den værdibaserede og inddragende samtale kan på den måde motivere dit barn til at tage ejerskab omkring udvikling af gode digitale vaner i familien.

Og hvis jeg allerede har godt styr på retningen?

Det er vigtigt at kende dine værdier, når du skal sætte rammer for din families digitale liv.

Lige så vigtigt er det, at samtalen med dit barn om de digitale rammer og regler ikke løber af sporet i konflikt og mistillid. Det kan du afhjælpe ved at forberede dig lidt inden du taler med dit barn.

Herunder har vi samlet, hvad vi mener er de 3 vigtigste overvejelser, du kan gøre dig, inden du taler med dit barn om familiens værdier og digitale rammer.

Dominerende eller eftergivende – hvilken af de to grøfter har du tendens til at falde i?

Hvis du har tendens til at være dominerende og restriktiv i din opdragelse, kan du være opmærksom på, at han/hun får plads til at komme frem med sine perspektiver og oplever sig hørt i jeres samtale.

Hvis du har tendens til at være eftergivende og måske bliver konfliktsky og utydelig overfor dit barn, så vær opmærksom på, at du får trådt i karakter. På den måde bliver det tydeligt for dit barn i samtalen, hvilke rammer for det digitale liv, der gælder.

Gør dig klart, hvad du ønsker at barnet skal have indflydelse på, hvilket råderum giver du?

Som forælder har du ansvaret for og autoriteten til at beslutte, hvilke rammer der skal gælde for familiens digitale liv. 

Samtidig er det vigtigt, at dit barn oplever sig inddraget, når der skal ske forandringer. Det vil både styrke jeres relation og give dit barn medejerskab, når han/hun får mulighed for at udtrykke sin mening.Inden du taler med dit barn er det vigtigt, at du afklarer hvor dit barn kan få medbestemmelse og hvad der ikke er til forhandling.

Lyt, anerkend og inddrag dit barns perspektiver i samtalen

Lyt og giv plads til dit barns reaktion og perspektiver på de digitale rammer du sætter.

Stil åbne og nysgerrige spørgsmål til dit barns perspektiver.

Sæt ord på både dine og dit barns perspektiver, så de fremstår ligeværdige i jeres samtale.

Justér rammerne hvis dit barn ønsker medbestemmelse indenfor det råderum du har besluttet, og gør det klart, at du træffer den endelige beslutning.

Du er nu klar til at tage samtalen med dit barn!