Jonas Ravn

Seniorkonsulent med speciale i unges digitale trivsel Mere om Jonas

Kristeligt Dagblad pointerer i denne uge, at vi trods 40 års forskning ikke kan påvise det ene eller det andet. Adfærdsforskere og psykologer skal nemlig først og fremmest være enige om præmissen for overhovedet at undersøge det.

En grundlæggende modsætning i forskningen er netop: bliver barnet så fristet af spillets amoralske omgang med kriminalitet og vold, at man udlever det i virkeligheden – eller tilbydder spillet netop en ventil gennem en simulator for denne vold. Altså er spillene en underholdende måde at afprøve en “mørk side”, så man ikke opsøger den i den fysiske verden?

Vi kan ikke gå ind og vurdere det forskningmateriale, der er frembragt de seneste 40 år og vælge side; men vi kan måske påpege en mangel i den verserende debat om GTA og voldelige computerspil generelt: Det faktum at børn er forskellige. Voldelige spil har forskellige betydninger for forskellige grupper af børn. For den ensomme, udsatte unge kan spillet give helt andre associationer end hos den udadvendte ressourcestærke unge.

Det ville være dejligt, hvis man en gang for alle kunne påhæfte spillene en label, der siger “du bliver voldelig af at spille dette spil!”. Så behøvede man som forælder ikke forholde sig til det enkelte barn. Men som forældre til børn i en digital tidsalder, må man netop forholde sig til egen moral og til barnets. Hvilke behov tilfredsstiller dette spil i dig, sønnike? Jeg vil gerne fortælle dig, hvad der bekymrer MIG, når du spiller voldelige computerspil…

Hvis man ikke magter at have åbne samtaler med sit barn om moralen i spillet vs. moral i den fysiske verden, kan man jo vælge kun at forholde sig til eksisterende mærkningsordninger, der fungerer som vejledende guide. GTA har en PEGI-mærkning på 18+. Den skrappeste aldersmærkning, der findes i DK.  Pointen er bare, at du måske aldrig bliver gammel nok til at spille GTA, hvis du ikke har (eller har haft) en synlig rollemodel, der er villig til at debattere spilelementerne med dig. Her kommer vi igen ind på den meget arbitrære aldersbestemmelse af digitale medier. Bliver man pludselig “klog nok” til at være på Facebook og Instagram, når man puster lysende ud i kagen på sin 13 års fødselsdag? Fordi du har opnået stemmeret i Danmark, er du så pludselig klar til at tæve livet ud af prostituerede og køre uskyldige fodgængere ihjel i en digital parallelverden?

Dialog og debat henover spisebordet, i skoleklassen, i klubben er vejen frem. Digital Dannelse handler blandt andet om at skabe refleksion hos barnet om egen tilstedeværelse i digitale arenaer. Vi skal op i helikopteren og se på os selv. Der er som sådan ikke den store forskel på at debattere det kropsfokus, som visse typer af reality-tv giver unge og at debattere, hvordan voldelige computerspil påvirker din omgang med mennesker i det fysiske.

Aldersmærkning af spil: https://www.pegi.info/da/

Hvad synes du om vores artikel?

Hvis du vil sætte et par ord på din tilbagemelding, vil det hjælpe os rigtig meget, til at kunne forbedre vores indhold.

Vil du vide mere?

Jonas Ravn

Seniorkonsulent med speciale i unges digitale trivsel Kontakt Jonas

CfDP har ekspertise og ydelser inden for digital rådgivning, børns digitale vaner, digital dannelse og trends og tendenser på sociale medier og i computerspil.

Vi deltager i og driver projekter om blandt andet computerspil som pædagogisk redskab, hate speech og anti-ligestilling på nettet.