Niels-Christian Bilenberg

Seniorkonsulent med speciale i digitalpædagogisk ungerådgivning Mere om Niels-Christian

Da vores største online rådgivning skiftede fra almindelig chat til SMS-chat i 2022, medførte det flere interessante ændringer i de unge brugeres adfærd.

Cyberhus.dk er Center for Digital Pædagogiks største online rådgivning, og i 2022 skiftede vi fra almindelig chat til SMS-chat. Det påvirkede vores brugeres adfærd og deres kontakt med os på flere måder. Læs med og få indblik i nogle af de måder, som teknologien pludselig kan åbne for nye brugergrupper og relationer.

Især drengene foretrækker SMS’en

I 2022 oplevede vi en stigning i antallet af drenge, der kontakter os. Mens kun 25% af henvendelserne på det gammeldags “chatrum” kom fra drenge i perioden 2004-2021, er det nu steget til næsten 34% på SMS-chat. Selvom vi modtager færre samtaler via SMS, end vi gjorde på webchat, er antallet af kontakter stadig højt. Tidligere kunne de samme brugere komme igen hver dag, hvilket resulterede i et højt antal samtaler, men med SMS-chat kan en samtale fortsætte over flere dage eller uger.

I 2022 blev der gennemført 305 samtaler via sms på Cyberhus.dk, hvilket er betydeligt færre end de cirka 1.200 samtaler om året, som vi tidligere har oplevet i webchatten. Dette skyldes dog ikke, at vi taler med færre unge – tværtimod. Det skyldes, at i webchatten blev samtalerne altid startet og afsluttet inden for vores åbningstid. Da vi ikke kunne identificere brugerne, kunne samme bruger komme igen og igen hver dag og dermed stå for en stor andel af det samlede antal samtaler.

SMS’en øger muligheden for lange snakke

Når vi ikke er begrænset af åbningstider i SMS-chatten, kan en samtale strække sig over flere dage eller uger. Det betyder, at unge, der tidligere skulle starte en ny samtale hver dag, nu kan fortsætte deres igangværende dialog. Det betyder også, at enkelte meget trofaste brugere, som tidligere ville have været registreret som 25, 50 eller endnu flere samtaler, nu ofte vil blive registreret som en eller måske to samtaler.

Hvad er forskellen på Webchat og SMS?

Den væsentlige forskel for brugeren er, at en webchat kan tilgås fra en internetbrowser. Her skriver den unge i et dedikeret chatprogram. I modsætning hertil benytter den unge blot sin SMS-app, når der chattes via SMS.

Unges udfordringer og rådgivningsemner

Cyberhus.dk hjælper unge med at håndtere følelsesmæssige udfordringer og oplevelser, der kan skabe ubalance i deres liv, enten kortvarigt eller over længere tid. De emner, vi beskæftiger os med i vores rådgivning, er stadig de samme – familie, venskab, selvværd, seksualitet, kønsidentitet, psykisk mistrivsel, overgreb, kærestesorg og digitale udfordringer.

I fremtiden vil vi arbejde på at styrke fællesskabet på Cyberhus.dk ved at integrere gruppechat.dk. Dette vil give vores brugere adgang til forskellige grupperum, direkte fra ung-til-ung, og give dem mulighed for at dele deres erfaringer og støtte hinanden.

Sådan hjælper Center for Digital Pædagogik børn og unge i hele landet gennem online rådgivning

Denne artikel er et led i en blogserie, hvor vi deler nogle af vores resultater fra det seneste år i vores fire online rådgivninger; Cyberhus.dk, Gruppechat.dk, Scammed.dk og Netstof.dk.

Rådgivningerne udgør hjertet i vores arbejde, hvor vi deler vores praksis og viden om børn og unges (digitale) liv. Læs med og find ud af, hvilke funktioner og hvilke emner der fyldte mest i vores rådgivninger – og ikke mindst hvor vi er på vej hen med den digitale rådgivning

Se mere fra blogserien her

Hvad synes du om vores artikel?

Hvis du vil sætte et par ord på din feedback, vil det hjælpe os rigtig meget til at forbedre vores indhold.