Karen Hatt Olsen

Projektleder for rusmiddelsrådgivning Netstof.dk Mere om Karen

Vores digitale ungerådgivning Netstof.dk er landets eneste digitale platform til unge om alkohol, hash og andre stoffer, hvor de anonymt kan skrive til læge, psykolog og rusmiddeleksperter, og i et ung-til-ung debatfora kan dele deres tanker. Sitet drives af Center for Digital Pædagogik, Slagelse Rusmiddelcenter og frivillige professionelle. 33 medlemskommuner sikrer platformens økonomiske fundament. Medlemskommuner kan blandt andet deltage i Netstofs faglige netværksdag, som i år havde fokus på at stoffer i stigende grad kun er et klik eller en sms væk.

Hvordan ser online stofmarkedet ud

Thomas Friis Søgaard, Center for Rusmiddelforskning, delte sit indblik i Kryptomarkedet (online-handel med stoffer) og sin viden om Budservicedealing, som han er ved at lave en interviewundersøgelse blandt bude og kunder om.

Grundlæggende er illegale stofmarkeder under konstant forandring. Nogle åbenlyse eksempler er, at en del handel med stoffer er rykket på internettet og sociale medier, men også, at der er sker en vækst i brug af mobiltelefoner i hash- og kokainudbringningsservicer i Danmark.

For år tilbage var man nødt til at møde fysisk op hos den lokale stofsælger, eller tage omkring Christiania. Salget har flyttet sig, og de to hovedtendenser på stofmarkedet er Kryptomarkedet – især på Det Mørke Net, og Budservicedealing. Kryptomarkedet har tiltrukket en del opmærksomhed i medierne, men udgør en meget lille del af omsætningen. Det skyldes primært, at det skal planlægges i god tid før man ønsker at bruge stofferne, og man skal oplyse sit navn og adresse, fordi stofferne skal sendes med posten. Tilsammen er det formodentlig med til at afholde en del brugere fra at handle stoffer på Kryptomarkedet.

Budservice – når hashkøb minder om at bestille pizza

Handel med stoffer på sociale medier og budservicemarkedet er i vækst. Budservicemarkedet opererer ud fra et ”de ringer – vi bringer” koncept, som i nogen grad minder om at bestille pizza: Kunden ringer eller sender en sms, som viser man er interesseret i at købe. Kunden afgiver sjældent sin bestilling over telefonen, fordi det er for risikabelt. Afleveringsstedet aftales, og varierer ofte fra gang til gang – men altid tæt på kunden, og gerne inden for en halv time. Mens nogle bude har specialiseret sig i ét bestemt stof f.eks. cannabis, så opererer andre bude som en ”one-stop-shop”, hvor de ved ankomsten til kundens bopæl kan tilbyde forskellige typer stoffer. Super bekvemt. Super nemt.

Unge der gerne vil kvitte hash eller stoffer har måske 8-10 numre til bude på deres telefon. Businessmodellen for bude er at opbygge en kundekreds af telefonnumre og regelmæssigt sende sms’er med tilbud, i en cool kammeratlig og ofte humoristisk jargon. Det medfører, at unge brugere, som gerne vil kvitte, kontinuerligt modtager mange reklamer for hash eller andre stoffer, som pirrer ryge- og stoftrangen, og udfordrer beslutningen om at stoppe.

Hej venner. Som de fleste af jer ved har vi ændret prisen

på brunt [cannabis]. Fra nu af er prisen på brunt 3g for

200kr – 5g for 300kr og 10g for 500kr. Ligesom vi har

ændret prisen, har vi også opgraderet kvaliteten på røg,

og som altid, så får I selvfølgeligt den bedste røg.

Priserne på grøn er stadig 1.25g for 100kr og 5g for

300kr.

Del beskeden.

Vi ses derude.

Cool style

(“Dealer spam”; tekstbesked sendt fra sælger til købere)

Gode råd til handlinger

  • Indtil nu har rådet været, at de unge skulle blokere budservice telefonnumrene. Men det virker ikke altid, ved vi nu. Alle budsælgere skifter hyppigt deres mobilnummer for at undgå overvågning. Kundekredsen ligger på deres Sim-kort, og følger med over i den nye telefon, og så kommer reklame-sms’erne stadig igennem til den unge, da sælgerens nye nummer jo ikke er det, der er blevet blokeret. Derfor er det vigtigt at forklare de unge, at det ikke er nok at blokere numre, men at de i stedet skal overveje selv at få nyt nummer.
  • Behandlerne møder også ind imellem bude, der ønsker at skabe en forandring i deres liv, enten ift. rusmidlerne eller livsstilen. Thomas Friis Søgaards undersøgelse af budservice-branchen viser et billede af nogle meget entreprenante unge, der både ser sig selv og handler som små selvstændige erhvervsdrivende. De interesserer sig for deres kundekreds’ behov, de laver markedsføring, de effektiviserer deres arbejdsgange for at blive hurtigere til at levere osv. De kompetencer budene bruger er nogle, der kan sættes nyttigt i spil på helt andre forretningsområder, den dag de ønsker en forandring.

Du skal holde dine tider, det er meget vigtigt. Det er,

ligesom når du bestiller en pizza, og du er mega sulten.

Du [kunden] gider ikke at vente en time, vel?

(Informant)
  • Thomas Friis Søgaards oplæg om eksisterende forskning og hans igangværende undersøgelse, gav vigtige indblik, i hvordan de ikke-stedbundne stofmarkeder ser ud og fungerer i disse år. Det tredje råd er at være tilstede online og tale med de unge om, hvad de møder digitalt såvel som mobilt, er mere vigtigt og vedkommende end nogensinde.

Om Netstof

I dag driver Center for Digital Pædagogik og Rusmiddelcenter Slagelse netstof.dk med foreløbig 33 kommuner som abonnenter. Se om din kommune er med til at sikre, at alle landets unge kan finde netstof.dk, når de leder efter svar på deres spørgsmål og stoffer på nettet. I år har 153.000 unge brugt sitets anonyme rådgivning og unge-ung forum. Læs mere om støtteabonnementet. De kommuner der prioriterer at abonnere på netstof.dk får også mere digital bevidsthed, digitale kompetencer og de kan møde flere unge tidligere, end i de fysiske tilbud.

Hvad synes du om vores artikel?

Hvis du vil sætte et par ord på din tilbagemelding, vil det hjælpe os rigtig meget, til at kunne forbedre vores indhold.