Er der grundlag for at indføre ‘Gaming Disorder’ som diagnose?
Center for Digital Pædagogik har været med til at nuancere debatten omkring computerspilsafhængighed i mange år, og på den baggrund har vi skrevet et notat om den omdiskuterede diagnose, Gaming Disorder, som i januar 2022 blev en officiel diagnose på WHO’s diagnosemanual.
Verdenssundhedsorganisationen, WHO, har længe barslet med den særdeles omdiskuterede nye diagnose – ‘Gaming Disorder’. I januar 2022 blev diagnosen en realitet, og er i øjeblikket ved at oversættes til dansk.
Som vi ser det, er de store spørgsmål om den nye ’Gaming Disorder’-diagnose:
- Er der et grundlag for at indføre den nye diagnose nu?
- Understøtter den nye diagnose en effektiv og bevist kur eller behandling?
- Hjælper den de unge som evt. kan modtage den nye diagnose?
Vi synes, at det er vigtigt at tage en reflekteret debat på forhånd om, hvordan en psykiatrisk diagnose af en hverdags-hobby, dyrket af over 80 procent af danmarks børn og unge, skal forvaltes. Diagnosen oversættes ofte løseligt som ‘Computerspilsafhængighed’.
Hos Center for Digital Pædagogik har vi været med til at nuancere debatten omkring netop computerspilsafhængighed i mange år, og på den baggrund, har vi valgt at skrive at kigge diagnosen efter i sømmene, og prøvet at se den i et praksis-perspektiv, specielt for børn og unge i sårbare positioner.
Det vigtigste for os er, om den fremtidige diagnose rent faktisk hjælpe de børn og unge vi møder hver dag i vores rådgivninger, støttegrupper og indsatser – eller om den kan spænde ben for, at de voksne forstår både dem og deres (digitale) liv.
CfDPs vigtigste pointer er:
- At det videnskabelige grundlag for en psykiatrisk diagnose om ‘gaming disorder’ er mangelfuld.
- At de børn og unge, som vil blive “opdaget” af den nye psykiatriske diagnose, er i risiko for at få fejlfortolket deres symptomer og dermed få forsinket den hjælp de har til f.eks. ensomhed, mistrivsel, andre psykiatriske diagnoser m.v..
- At den nye diagnose kan frygtes at føre til forskydninger og misforståelse af børn og unges primære problemstillinger i både psykiatri og hverdag.
- At afhængighedsbegrebet ikke kan appliceres på genstandsfeltet (computerspil som hele), og at der derfor tages højde for en differentieret og anvendelig oversættelse.
Hvis du vil sætte et par ord på din tilbagemelding, vil det hjælpe os rigtig meget, til at kunne forbedre vores indhold.