Snapchat-Uh-Oh Problemet: Med den seneste opdatering har Snapchat nu lov til at gemme og bruge alt indhold, der sendes og deles via Snapchat. Snapchat selv har ganske vist været ude og forsikre at de ikke vil “bruge” enkeltbilleder og at privatliv stadig er et fokuspunkt hos firmaet. Men skærer man ind til benet, så betyder det, at Snapchat nu må gemme dine billeder og sælge dem til hvem som helst. Uanset hvad de siger, de har af planer. Det burde da bekymre de unge, som i stor stil bruger Snapchat til meget private formål. Ikke?

Har de ikke altid gjort det?

Det store problem er ikke, at Snapchat giver sig selv lov til at gemme og bruge private billeder. Eller jo, det er selvfølgelig et problem; men det kommer næsten bag på mig, at de ikke allerede gjorde det i forvejen! Som en amerikansk teenager siger i artiklen, “A teenager’s view on social media” (som er skrevet længe før den nye privatlivspolitik): “I only know a handful of people (myself included) that believe Snapchat does delete your photos. Everyone else I know believes that Snapchat has some secret database somewhere with all of your photos on it. [..] We honestly do not really care. We aren’t sending pictures of our Social Security Cards here, we’re sending selfies and photos with us having 5 chins.” Problemet er snarere, at de unge er ligeglade. Som det nævnes i citatet ovenfor, så er det også min oplevelse, at det er meget svært at få eleverne til at bekymre sig synderligt om privatliv i det hele taget. 70 % af Snapchats brugere er under 25 år. Det er forsvarligt at sige, at de unge også er den gruppe der står bag en substantiel del af de 9000 billeder, der deles via Snapchat – I SEKUNDET. Når Snapchat ændrer deres brugervilkår, så henvender man sig altså primært til en brugergruppe, der groft set ikke bekymrer sig om privatliv. Jeg oplever fra min praksis, at eleverne i stor stil tilsidesætter privatlivet, fordi der eksisterer en underlig dele-konsensus. Man er allerede vant til fra Google og Facebook, at alt i princippet er tilgængeligt. Det ændrer ikke rigtigt ved noget, at endnu en gigant giver sig selv lov til at indsamle information. Det er jo bare sådan det er!

Fortsat undervisning er vejen frem

Erfaring fra Facebook og Google, som også har ret til at gemme og anvende ALT, fortæller os, at der også er meget dommedagsprofeti over bekymringerne om privatliv. At et firma har lov til at indsamle information er ikke det samme, som at de giver sig til at sælge de private billeder til skumle reklameforetagener. En forudsætning for at drive et socialt medie er vel, at mennesker har lyst til at være der. Hvis Snaps fra private personer begyndte at dukke op i tv-reklamer, så gad ingen at være der mere. Mange unge synes at hvile i den filosofi; men de har ingen anelse om, hvad deres private oplysninger reelt bruges til. Jeg tror på, at det fortsat er enormt vigtigt at undervise børn og unge i, at det ikke “bare er sådan det er”. Vi skal ikke bare hovedløst acceptere, at vores informationer indsamles. Børnerådet har påpeget at 76% af de unge efterlyser mere viden om regler, lovgivning og måder at beskytte sig selv på, når de er på nettet. Det er vigtigt at vi fortsat insisterer på at privatliv er vigtigt, og at vi giver de unge den information, som er nødvendig for at kunne beskytte sig selv. Også selvom det nogle gange er i skærende kontrast til den ubekymrethed som man ofte møder, når man problematiserer, at firmaer som Google, Facebook og nu Snapchat indsamler vores private informationer. I et fremtidsperspektiv er det bekymrende, at den slags i stigende grad opleves som normalt. Hvad bliver så det næste, som vi accepterer som normalt, når vi bruger sociale medier?]]>

Hvad synes du om vores artikel?

Hvis du vil sætte et par ord på din tilbagemelding, vil det hjælpe os rigtig meget, til at kunne forbedre vores indhold.

Vil du vide mere?

Jonas Ravn

Seniorkonsulent med speciale i unges digitale trivsel Kontakt Jonas

CfDP har ekspertise og ydelser inden for digital rådgivning, børns digitale vaner, digital dannelse og trends og tendenser på sociale medier og i computerspil.

Vi deltager i og driver projekter om blandt andet computerspil som pædagogisk redskab, hate speech og anti-ligestilling på nettet.