Portræt af Flemming W. Licht, brevkasserådgiver på netstof.dk

Flemming W. Licht er afdelingsleder for Helsingung i Helsingør kommune, og han er rådgiver i Netstofs pårørendebrevkasse. Flemming er også den ene af de to, der startede Netstof.dk i 1998.

Jeg har talt med Flemming om hans store erfaring med rådgivning af unge i Netstofs brevkasseformat. Nedenfor kan du læse hans tanker om bl.a. hvordan han bruger sin faglighed på Netstof, hvorfor Netstof er vigtig for rusmiddelbehandlingsområdet og hvad hans største ønske er i forhold til innovation eller nye tiltag inden for rusmiddelbehandling.

Flemming har arbejdet med børn og unge i hele sit aktive erhvervsliv – som lærer, SSP-konsulent, Ungerådgiver og har taget en Master i Sundhedspædagogik. Han har altid arbejdet med involvering som den højeste kontekst, for, siger han, ”er de unge/borgerne ikke en del af løsningen – bliver de en del af problemet”.

Flemming W. Licht er afdelingsleder for Helsingung i Helsingør kommune

Hvordan kom du i gang med at arbejde med Netstof?
Det gjorde jeg i foråret 1998. En fra Frederiksborg Amt og mig fra Vestsjællands Amt, syntes det kunne være en god ide med en hjemmeside. For vi var – ligesom mange kollegaer – ret trætte af at svare på mange enslydende spørgsmål om rusmidler. Vi tænkte, at en hjemmeside kunne afhjælpe det. Her skal man huske, at vi er tilbage i 1998, hvor det ikke var alle organisationer og steder der overhovedet havde en hjemmeside. Så egentlig var vi ret langt foran i udviklingen…men jeg har altid tænkt meget i digitale løsninger.

Han og jeg fik et lille økonomisk grundlag som amterne gik sammen om, og Netstof.dk gik i luften 1. oktober 1998. Og så har den jo kørt lige siden. Med de samme funktioner som vi har i dag – brevkasserne, de unges egen debatforum, og viden og informationer om rusmidler.

En lidt sjov ting: Den første brevkasse var henvendt til unge som skrev projektopgaver. For det var dem vi fik så mange – enslydende – spørgsmål fra. Og jeg tror at det var den 23. december 1998 – altså små 3 måneder efter opstart – at vi fik et brev fra en ung, som havde et problem med rusmidler. Vi kiggede på hinanden og sagde ”det var ikke det brevkassen var beregnet til…”… Nej det var ikke det vi havde tænkt, men det var det nogen spurgte os om. Og så svarede vi på brevet. Og så startede Netstofs problemløsningsbrevkasse derfra. Så faktisk opfandt de unge den selv. Man kan sige at vi accepterede det fordi vi svarede på det brev. Men det havde vi egentlig ikke tænkt selv i starten. Vi havde bare tænkt på en brevkasse til unge, der var ved at skrive projektopgave. Det synes jeg er en sjov – og tankevækkende – detalje.

Hvordan bruger du din faglighed på Netstof?
Jeg bruger flere fagligheder. Jeg bruger selvfølgelig den viden jeg har om rusmidler og unge, og så bruger jeg min store erfaring med at snakke med unge – altså min rådgivningsfaglighed. Disse fagligheder kan virkelig bruges i rådgivningen til pårørende, som er den brevkasse jeg er en del af på Netstof i dag. Derudover er vi brevkasserådgivere en del af Netstofs faglige følgegruppe, hvor vi inddrages i kvalitetssikringen og udviklingen af platformen.

Jeg synes det er fagligt spændende at besvare spørgsmål i brevkassen, selvom man kan sige, at i virkeligheden kunne vi bare have nøjedes med at svare på de første cirka 50 spørgsmål der kom. Så ville vi have dækket nærmest alle svar.

Men vi har alle sammen brug for et svar til MIG. Det er jo også derfor damebladsbrevkasser stadig lever. For der er da heller ikke kommet virkeligt nye spørgsmål i de sidste 50 år. Altså. Men det handler om, at der skal være et menneske i den anden ende. Det tænker jeg er lidt sjovt og en rigtig vigtig detalje. Og for mig som brevkasserådgiver er det ikke noget der tager lang tid. For man kan skele til hvad man svarede sidste gang på den type spørgsmål. Rusmiddeleksperterne får måske nogle nye spørgsmål fordi der er nye stoffer og sådan noget. Men det er jo så det. Resten er genkendeligt, både for unge og pårørende.

Hvorfor er Netstof vigtig for rusmiddelbehandlingsområdet?
Netstof er vigtig fordi der ikke er andre steder, der tilbyder det Netstof tilbyder. Med mindre man ser bort fra Wikipedia og diverse lukkede fora på internettet, så er der faktisk ikke andre hjemmesider der tilbyder det som Netstof tilbyder. I hvert fald ikke landsdækkende og med så stort antal, der bruger det.

Sundhedsstyrelsen holdt før 1998 en konference, om hvordan man kunne bruge digitale medier på det her område. De snakkede med nogle unge som sagde, at de gerne ville have viden fra sites de kunne have tillid til. Det er jo derfor vi altid i Netstof har forsøgt at lave en balance, hvor vi sådan er lidt frække med højt til loftet rådgivningsmæssigt, men ikke kommer til at virke useriøse, og man tydeligt kan se hvem afsenderen er. Så de unge kan se, at de kan have tillid til svaret.

Der var engang en ung der skrev, at ”nu skal du ikke bare svare et eller andet, der er det sikre svar! Du skal svare det du mener”. Og det er jo rigtigt. Altså han gad ikke bare høre en eller anden prædiken om at han skulle holde hænderne over dynen, og så tænke på noget rart. Han ville gerne have et ærligt svar. Og det tænker jeg er rimeligt vigtigt, og gør Netstof vigtigt for unge-rusmiddelbehandlingsområdet.

De unge har også deres eget område på Netstof (Debatfora – del erfaringer). På Debatfora er de unges egne debattråde, og det er vigtigt at de stort set er ucensurerede. For ellers gider de unge jo ikke. De gider ikke bare have et eller anden poleret… og det er jo noget som vi kan på Netstof, som Sundhedsstyrelsen ikke kan. Det vigtige her er, at med det vi kan, er vi i stand til at tilbyde et reelt alternativ til eksempelvis Psychedelia.dk og andre bruger-fora.

Hvad er det mest opsigtsvækkende, du har set på Netstof?
Det mest opsigtsvækkende, som jeg har oplevet med Netstof, er noget jeg har oplevet et par gange. Det handler om pressen og det pres der er kommet deraf.

Jeg husker især da de fra arbejde ringede til mig i min vinterferie, hvor jeg stod oppe på en løjpe og var så åndsvag at tage telefonen. De sagde ”den her må du klare Flemming”. Og så var det fordi journalister havde fundet et debatindlæg, hvor en ung skrev at det var skide fedt at tage Dexofan – nogle stykker – og så drikke en guldbajer. At det fik man en rar rus af, skulle han hilse og sige.

Det havde journalisterne vist forældre i 9. klasse og andre i skolesystemet. De var jo alle enige om, at det var helt forkasteligt, at en offentligt funderet hjemmeside som Netstof kunne finde på at skrive sådan noget. Og hele amtets afdeling for skademinimering var ude og skrive et eller andet indlæg om at det ikke var så smart og sådan noget.

Men så kontaktede journalisterne amtsborgmesteren som sagde, at hvis det var på Netstof, så var der sikkert en god grund til det, og at det jo var vigtigt at de unge kunne have en dialog omkring det, og sådan noget. Ja, pyha, ha ha. Så havde jeg også arbejde, efter jeg kom hjem fra vinterferie. For alt det de unge skriver om på Netstof, det er jo derude i forvejen. Det var jo det amtsborgmesteren vidste fra da vi præsenterede Netstof i sin tid.

Ellers kan de unge jo bare se på Psychedelica.dk, det bliver jo alternativet. Og dér er ikke nogen der skriver, at det er en dårlig ide. Der skriver de bare ”jamen måske skal du prøve med 10 Dexofan. Fordi det derinde kommer til at handle om, at en dårlig oplevelse jo bare handler om at vedkommende har gjort noget forkert. ”Du har doseret forkert. Du har ikke været dygtig nok.” 

Længere nede i det debatindlæg den unge havde skrevet, og pressen havde taget fat i, der stod rent faktisk at han i øvrigt syntes det var en dårlig idé, for han havde prøvet det og det var jo ikke særligt smart at gøre. Det har vi oplevet unge gøre adskillige gange, og det er i virkeligheden dér styrken ligger. At der er andre unge, der skriver at det er en dårlig idé, eller den samme unge skriver, at det er en dårlig ide. Men når det kommer i pressen, ryger sådanne ”detaljer” let…

Hvad er dit største ønske i forhold til innovation eller nye tiltag inden for rusmiddelbehandling?
Digitalt. Det er at gøre det mere digitalt. Af en eller anden grund så har jeg ikke formået det, og andre har heller ikke formået det. Men det er jo ikke fordi det er så svært. Altså! Det kræver bare at man har en hjemmeside – Netstof – og at man så kan tilmelde sig et eller andet, og så er der nogen der svarer på det man skriver. Altså, hvis du har lyst til at indgå en dialog. 

Jeg ser en enkel løsning hvor princippet er en udvidet brevkasse, hvor den der skriver, er sikker på hele tiden at kunne skrive med Flemming. Så man ikke skal begynde forfra. At man taler med den samme, hvis man gerne vil have en fortløbende samtale, og ikke blot et enkeltstående svar, som i dag i brevkassen. Altså, det er jo da for helvede ikke så svært. Hvis alle ungebehandlingstilbud gik med, så ville det ikke være så en stor opgave.

Netstof har virket fra 1998 og virker endnu! I og med at den faktisk har overlevet i 22 år, er udtryk for at den er enkel og anvendelig og virker for unge, der leder efter svar og hjælp, online.

Hvad synes du om vores artikel?

Hvis du vil sætte et par ord på din feedback, vil det hjælpe os rigtig meget til at forbedre vores indhold.

Vil du vide mere?

Karen Hatt Olsen

Projektleder for rusmiddelsrådgivning Netstof.dk Kontakt Karen

CfDP har ekspertise og ydelser inden for digital rådgivning, børns digitale vaner, digital dannelse og trends og tendenser på sociale medier og i computerspil.

Vi deltager i og driver projekter om blandt andet computerspil som pædagogisk redskab, hate speech og anti-ligestilling på nettet.