Et af omdrejningspunkterne, der har været igennem mine 5 år på Digital Design ved Århus Universitet, har været brugerinddragelse i designprocessen. Selv om brugerne har været i fokus, er det ikke alle grupper af brugere, der er blevet del af mit repertoire. Heldigvis har jeg igennem min praktik-periode og mit studiejob hos Center for Digital Pædagogik fået øjnene op for den brugergruppe, der består af sårbare børn og unge. Denne brugergruppe er yderst interessant, da børnene og de unge på grund af fysiske og/eller psykiske problemer kan være svære, hvis ikke umulige at inddrage i en designproces.

TUBA – et case-studie

Igennem mit speciale ”Stand-in brugere” har jeg givet et bud på, hvad man kan gøre som designer, hvis man står med en brugergruppe, der ikke kan eller vil inddrages i designprocessen. Jeg tager udgangspunkt i samarbejdsprojektet mellem CfDP og TUBA, hvor tuba.dk blev re-designet. Til dem, der ikke kender TUBA, så er det en organisation, der hjælper børn og unge med alkoholiske forældre – både igennem terapi og online med brevkasse, forum og nu også chat-rådgivning. TUBAs brugergruppe er i den grad sårbar og uheldigvis en del af et særdeles tabu-lagt emne – nemlig det at være barn af en alkoholfamilie – blandt andet derfor kunne den nuværende målgruppe ikke deltage i designprocessen.

Og hvad gør man så, hvis brugeren ikke kan eller vil inddrages?

I stedet for de nuværende brugere er der blevet inddraget tidligere brugere af TUBA i designprocessen – denne gruppe af tidligere sårbare børn kender TUBA rigtig godt, er blevet hjulpet videre i deres liv og har lysten til at give TUBA noget igen for den hjælp, som TUBA har givet dem. Sådan en anden relevant persongruppe, der deltager i stedet for brugerne i en designproces, har jeg valgt at kalde stand-in brugere. I mit speciale undersøger jeg altså den ny-opfundne teknik med stand-in brugere; hvordan de bliver inddraget i et konkret projekt, hvilke erfaringer det gav, hvad der kunne gøres anderledes og ikke mindst, hvad andre designere kan bruge det til.

Udfaldet af specialet

Meget kort sagt ender jeg med at opstille nogle punkter, som andre designere kan vælge at benytte, når de har behov for at benytte teknikken med stand-in brugere eller skal inddrage en af de mere sårbare brugergrupper i designprocessen:

  • Lav brugerundersøgelser forud for designprocessen

  • Få hjælp fra organisationer og personer, der kender brugeren, eller arbejder med brugeren til daglig

  • De inddragede skal have lysten til at hjælpe

  • Lær de inddragede at kende og tag hensyn (eksempelvis i form af neutrale omgivelser)

  • Lyt til de inddragede og inddrag dem på deres vilkår

  • Inddrag metoder så som personas og brugerscenarier om nødvendigt for at have et ekstra fokus på brugeren

Kan sårbare børn og unge så deltage i en designproces?

For at svare på indlæggets titel så kan sårbare børn og unge sagtens deltage i designprocessen, men der skal tages hensyn til dem og hvis ikke de skulle have lysten eller muligheden for at deltage, så kan der med fordel inddrages andre relevante persongrupper i form af stand-in brugere.

Skulle du have fået lyst til at læse mere, kan mit speciale findes her. Ellers skal du være velkommen til at kigge forbi min hjemmeside og skrive en besked til mig: louisesparre.dk.

 

Skrevet af Louise Sparre, cand. it i Digital Design
– tidligere praktikant og projektmedarbejder hos Center for Digital Pædagogik

]]>

Hvad synes du om vores artikel?

Hvis du vil sætte et par ord på din tilbagemelding, vil det hjælpe os rigtig meget, til at kunne forbedre vores indhold.