Cyberhus 2016 — nyheder og tendenser
Af Sonya Spender, kommunikationsmedarbejder ved CfDP
Nye tiltag skaber øget brugertrafik hos Cyberhus
2016 var året, hvor Cyberhus.dk for alvor blev mobilvenligt og ændrede design. Det har gjort en stor forskel for antallet af besøgende på siden. De, som kender og tidligere har besøgt hjemmesiden, vil med det samme bemærke det nye design, som gik i luften i juli 2016. Inden da var Cyberhus.dk ikke særlig mobilvenlig, og da vi gennem årene har set en tydelig stigning i de unges besøg fra mobile devices, var det en oplagt opgradering at kaste sig over. Derfor blev der udviklet et nyt design, og denne ændring har resulteret i en stigning på næsten 30 % som kunne tyde på, at den designmæssige fornyelse har opfyldt et væsentligt behov. I 2017 vil vi yderligere finpudse designet og bl.a. putte flere farver på. En anden spændende nyhed er, at CfDP har indgået samarbejder med tre nye kommuner i 2016 (Aarhus Kommune, Ringkøbing-Skjern Kommune og Halsnæs Kommune), der hver har fået deres egen chatrådgivning på Cyberhus.dk. Sidenhen er Odder Kommune startet op i januar 2017, efterfulgt af Skanderborg Kommune og Vejle Kommune, som begge forventes online i løbet af første kvartal – og flere er interesserede. De nye kommunesamarbejder er støttet af Veluxfonden, og tilbuddene er velbesøgte af de unge.Instagram og Jodel udfordrer ung-til-ung aktiviteter
Det at have en stærk ung-til-ung-aktivitet er noget, Cyberhus altid har prioriteret meget højt, og det er også et af de elementer, som adskiller cyberhus fra de fleste andre rådgivningstilbud. Men på trods af stigende brugertrafik på cyberhus i 2016, har vi set et markant fald på ca. 40% i ung til ung-aktiviteter. Det inkluderer Forum, Hemmeligheder, Billeder og Gruppechat, hvoraf gruppechatten som den eneste af de nævnte har været stabil. Rådgivningsansvarlig Niels-Christian Bilenberg understreger, at det er en tendens, man må se i øjnene:“Rigtig meget aktivitet og trafik er flyttet fra de gammeldags fora som scootergalleriet eller hestegalleriet over på de forskellige sociale netværk, som for eksempel de åbne og lukkede grupper på Facebook, og på platforme som Instagram og Jodel. Det er en klar tendens, som vi er nødt til at arbejde med.”Sidstnævnte, Jodel, har haft en stor fremgang i 2016, hvor den gik fra at være stor i enkelte byer som Aalborg og Aarhus til at trende på landsplan. Jodel indeholder mange af de ting, som Cyberhus’ Forum tidligere har kunnet opfylde. Det er derfor tydeligt at se, hvorfor meget af trafikken nu flytter over på nogle af de nye store platforme, som Jodel. Med over 3500 interaktioner i 2016 er der stadig masser af liv i ung-til-ung-aktiviteterne på Cyberhus, men i 2017 skal der gøres en indsats for, at ung-til-ung-funktionerne bliver langt mere intuitive og flydende i overensstemmelse med de store platforme, som sætter standarden i dag. En anden vigtig ting, som adskiller Cyberhus.dk væsentligt fra andre rådgivningstilbud er, at der er voksen moderation på alt indhold, så rådgiverne hele tiden kan følge med i, hvad der foregår. På den måde skaber vi en langt højere grad af sikkerhed omkring den unge, som de store sociale medieplatforme ikke kan matche. Derfor er opgraderingen af Cyberhus’ ung-til-ung-funktioner en højt prioriteret indsats i 2017.
Tunge problematikker er i fremgang
Hvad er det så, de unge henvender sig omkring? Cyberhus oplever, at det er de tunge emner som er i fremgang, fx seksuelle overgreb og selvskade. Der har altid været en del henvendelser om selvskade, men det er vokset markant, og der er også mange henvendelser om seksuelle overgreb – det fylder meget i 1-1-chatten. Kommunechats oplever de samme tendenser, da de også yder en del rådgivning i forbindelse med seksuelle overgreb og selvskade. Niels-Christian Bilenberg fortæller, at de på chatrådgivningen lige har holdt et internt møde koordinatorerne imellem i 1-1-chatten, og CfDP har også for nyligt holdt møde med deres kommunale samarbejdspartnere, hvor det var tydeligt, at de alle oplever samme tunge problematikker. Hvad angår henvendelser om spiseforstyrrelser, har Cyberhus oplevet et fald. Særligt i 1-1-chatrådgivningen er henvendelserne næsten halveret, og det er ikke fordi, der generelt er blevet mindre fokus på det i samfundet, eller at der er kommet færre, der kæmper mod spiseforstyrrelser. Det kunne være et udtryk for at flere unge med spiseforstyrrelser finder frem til andre rådgivningstilbud med fokus på spiseforstyrrelser, som fx LMS.Øget fokus på kønsidentitet og seksuel identitet
Af de mere almindelige teenagerproblematikker har der i 2016 i stigende grad været henvendelser omkring kønsidentitet og seksuel identitet, og det er en af årsagerne til at Cyberhus har tilføjet non-binær køn som mulighed på chatten. Niels-Christian Bilenberg forklarer:”Vi har stadig masser af samtaler om kærestesorger, forelskelse, det er klart – men der er også spørgsmål som: Hvad er jeg? Hvad tænder jeg på? Er jeg overhovedet pige eller dreng? Det fylder altså rigtig meget hos de unge.”
Hvis du vil sætte et par ord på din tilbagemelding, vil det hjælpe os rigtig meget, til at kunne forbedre vores indhold.