Af Sonya Spender, kommunikationsmedarbejder ved CfDP

Nye tiltag skaber øget brugertrafik hos Cyberhus

2016 var året, hvor Cyberhus.dk for alvor blev mobilvenligt og ændrede design. Det har gjort en stor forskel for antallet af besøgende på siden. De, som kender og tidligere har besøgt hjemmesiden, vil med det samme bemærke det nye design, som gik i luften i juli 2016. Inden da var Cyberhus.dk ikke særlig mobilvenlig, og da vi gennem årene har set en tydelig stigning i de unges besøg fra mobile devices, var det en oplagt opgradering at kaste sig over. Derfor blev der udviklet et nyt design, og denne ændring har resulteret i en stigning på næsten 30 % som kunne tyde på, at den designmæssige fornyelse har opfyldt et væsentligt behov. I 2017 vil vi yderligere finpudse designet og bl.a. putte flere farver på. En anden spændende nyhed er, at CfDP har indgået samarbejder med tre nye kommuner i 2016 (Aarhus Kommune, Ringkøbing-Skjern Kommune og Halsnæs Kommune), der hver har fået deres egen chatrådgivning på Cyberhus.dk. Sidenhen er Odder Kommune startet op i januar 2017, efterfulgt af Skanderborg Kommune og Vejle Kommune, som begge forventes online i løbet af første kvartal – og flere er interesserede. De nye kommunesamarbejder er støttet af Veluxfonden, og tilbuddene er velbesøgte af de unge.

Instagram og Jodel udfordrer ung-til-ung aktiviteter

Det at have en stærk ung-til-ung-aktivitet er noget, Cyberhus altid har prioriteret meget højt, og det er også et af de elementer, som adskiller cyberhus fra de fleste andre rådgivningstilbud. Men på trods af stigende brugertrafik på cyberhus i 2016, har vi set et markant fald på ca. 40% i ung til ung-aktiviteter. Det inkluderer Forum, Hemmeligheder, Billeder og Gruppechat, hvoraf gruppechatten som den eneste af de nævnte har været stabil. Rådgivningsansvarlig Niels-Christian Bilenberg understreger, at det er en tendens, man må se i øjnene:
“Rigtig meget aktivitet og trafik er flyttet fra de gammeldags fora som scootergalleriet eller hestegalleriet over på de forskellige sociale netværk, som for eksempel de åbne og lukkede grupper på Facebook, og på platforme som Instagram og Jodel. Det er en klar tendens, som vi er nødt til at arbejde med.”
Sidstnævnte, Jodel, har haft en stor fremgang i 2016, hvor den gik fra at være stor i enkelte byer som Aalborg og Aarhus til at trende på landsplan. Jodel indeholder mange af de ting, som Cyberhus’ Forum tidligere har kunnet opfylde. Det er derfor tydeligt at se, hvorfor meget af trafikken nu flytter over på nogle af de nye store platforme, som Jodel. Med over 3500 interaktioner i 2016 er der stadig masser af liv i ung-til-ung-aktiviteterne på Cyberhus, men i 2017 skal der gøres en indsats for, at ung-til-ung-funktionerne bliver langt mere intuitive og flydende i overensstemmelse med de store platforme, som sætter standarden i dag. En anden vigtig ting, som adskiller Cyberhus.dk væsentligt fra andre rådgivningstilbud er, at der er voksen moderation på alt indhold, så rådgiverne hele tiden kan følge med i, hvad der foregår. På den måde skaber vi en langt højere grad af sikkerhed omkring den unge, som de store sociale medieplatforme ikke kan matche. Derfor er opgraderingen af Cyberhus’ ung-til-ung-funktioner en højt prioriteret indsats i 2017.

Tunge problematikker er i fremgang

Hvad er det så, de unge henvender sig omkring? Cyberhus oplever, at det er de tunge emner som er i fremgang, fx seksuelle overgreb og selvskade. Der har altid været en del henvendelser om selvskade, men det er vokset markant, og der er også mange henvendelser om seksuelle overgreb – det fylder meget i 1-1-chatten. Kommunechats oplever de samme tendenser, da de også yder en del rådgivning i forbindelse med seksuelle overgreb og selvskade. Niels-Christian Bilenberg fortæller, at de på chatrådgivningen lige har holdt et internt møde koordinatorerne imellem i 1-1-chatten, og CfDP har også for nyligt holdt møde med deres kommunale samarbejdspartnere, hvor det var tydeligt, at de alle oplever samme tunge problematikker. Hvad angår henvendelser om spiseforstyrrelser, har Cyberhus oplevet et fald. Særligt i 1-1-chatrådgivningen er henvendelserne næsten halveret, og det er ikke fordi, der generelt er blevet mindre fokus på det i samfundet, eller at der er kommet færre, der kæmper mod spiseforstyrrelser. Det kunne være et udtryk for at flere unge med spiseforstyrrelser finder frem til andre rådgivningstilbud med fokus på spiseforstyrrelser, som fx LMS.

Øget fokus på kønsidentitet og seksuel identitet

Af de mere almindelige teenagerproblematikker har der i 2016 i stigende grad været henvendelser omkring kønsidentitet og seksuel identitet, og det er en af årsagerne til at Cyberhus har tilføjet non-binær køn som mulighed på chatten. Niels-Christian Bilenberg forklarer:
”Vi har stadig masser af samtaler om kærestesorger, forelskelse, det er klart – men der er også spørgsmål som: Hvad er jeg? Hvad tænder jeg på? Er jeg overhovedet pige eller dreng? Det fylder altså rigtig meget hos de unge.”

41 % flere spørgsmål i læge- og tandlægebrevkassen

Et sidste fokuspunkt, som Cyberhus fremhæver for 2016, er læge- og tandlægebrevkasserne. Det er faktisk her, den største stigning er sket med 41 % flere henvendelser end året før. Det er uvist, om det skyldes flere følgere/brugere på hjemmesiden og på chatten, eller om det skyldes CfDP’s tværfaglige samarbejde med kommuner, projekt BRUS og andre tilbud, som muligvis henviser de unge til Cyberhus. I mange sammenhænge er det omvendt Cyberhus, der guider deres brugere ud til de forskellige tilbud. Læge- og tandlægebrevkasserne er noget, Cyberhus ofte fremhæver over for deres samarbejdspartnere, fordi det er en unik mulighed for at stille alle de akavede spørgsmål i stedet for fysisk fremmøde hos egen læge.

2016 i tal

Generelt: I 2016 har der i alt på Cyberhus.dk været 613.000 besøgende i forhold til 381.000 året inden I forbindelse med ændring af design har Cyberhus.dk oplevet en stigning af brugere fra 274.000 i det første halvår af 2016 til 350.000 brugere i det andet halvår Ung til ung-del: 1300 kommentarer, 150 billeder, 950 hemmeligheder, 75 blogindlæg, 280 forumindlæg og 766 deltagende i gruppechats (i alt 3.521 interaktioner) Sammenlagt har ung-til-ung fra 2015-16 oplevet et fald i aktivitet på 30%. Ung til voksen-del: 1503 spørgsmål i brevkassen, 1187 samtaler i 1-1-chatten, 398 samtaler i kommunechats (i alt 3.088 interaktioner) Læge- og tandlægebrevkasserne havde tilsammen 256 spørgsmål i 2015, hvor de i 2016 havde sammenlagt 361 spørgsmål – en stigning på 105 spørgsmål. Cyberhus’ egen 1-1-chatrådgivning ligger på næsten samme niveau som sidste år, ca. 1200 chatsamtaler I brevkassen har der været en stigning på 300 spørgsmålDen samlede stigning for Cyberhus’ ung til voksen-henvendelser (chat + brevkasse) er på knap 10 %]]>

Hvad synes du om vores artikel?

Hvis du vil sætte et par ord på din tilbagemelding, vil det hjælpe os rigtig meget, til at kunne forbedre vores indhold.