Skrevet af tidl. medarbejder Erroll Marshall Eksamenstiden følger varmegraderne og både på DPU og pædagogseminarierne rundt omkring i landet, bliver der i disse uger skrevet afsluttende opgaver. Det kan også mærkes i Cyberhus, hvor vi i år har modtaget flere forespørgsler på interviews og feltarbejde end nogensinde før. Den unges identitetsdannelse, pædagogisk relation på nettet og den digitale pædagog. Overskrifterne er forskellige men fælles er, at det digitale aspekt medtages, undersøges og tages alvorligt. Det er fantastisk positivt og en udvikling vi meget gerne vil støtte og bidrage til. Børn og unge opdeler ikke verdenen i offline og online. Det betyder at sociale relationer, nye bekendtskaber, kærlighed og viden i lige så høj grad opsøges og leves på nettet, som i den fysiske verden. Og med store positive følger og fordele, men naturligvis også med udfordringer og faldgruber, ligesom frikvarteret i skolegården også kan være en svær begivenhed for mange børn. Den digitale spire I Niels Christians blogindlæg fra marts måned, stiller han sig undrende over for hvor lidt de digitale medier fylder i de pædagogstuderendes bevidsthed. At det pædagogiske slagord “Vi skal møde børnene og de unge der hvor de er”, ikke gælder når vi snakker om den digitale platform. Derfor er det en glæde at modtage disse forespørgsler og vi håber at den digitale spire for alvor har fået fat. De studerende rører på sig og vi håber, at det kan være tegn på at de pædagogiske uddannelsesinstitutioner, samt  lærerseminarierne begynder at medtænke unges digitale liv i deres UV-planer for fremtiden. Vi skal være nysgerrige og ikke bange for at kaste os ud og være sammen med børn og unge i den digitale skolegård. For at kunne forstå, hvorfor Peter reagerer voldsomt på et lille drilleri i klassen, eller hvorfor Pernille er blevet vanvittig forelsket i Brian der bor i Malmø, skal vi forstå og respektere de delementer der er i spil. Chancen for at digitale platforme spiller en rolle her, er meget store. Men hvordan kan man blive hovedkuls forelsket på msn? Hvordan føles 24/7 digital mobning? Hvilken indflydelse har digitale medier på børn og unges identitetsdannelse? Vi vil gøre vores bedste for at finde tid til at svare og hjælpe de studerende så godt som muligt – God arbejdslyst i solskinnet..:)]]>

Digital trivsel Online rådgivning