Computerspil er ikke farlige - tværtimod

Der er ikke noget at sige til, at fænomenet computerspil skræmmer nogle forældre. Spillene fylder meget, og medierne flyder over med historier om afhængighed og ødelagte ungdomsliv.

Men både forskningen og vores praksiserfaring viser, at gamerbørn – over en bred kam – er normale, raske børn. Og endnu bedre: Computerspil kan bruges som pædagogiske redskaber med de rette rammer og voksne, der støtter op om børnenes fascination af og læring fra Counter-Strike, Red Dead Redemption og Minecraft.

I CfDP har vi flere års erfaring med at bruge gaming i en positiv, pædagogisk sammenhæng, og vi arbejder på at udbrede viden om den måde, computerspil påvirker børn og unge. Vi kan også hjælpe dig og din organisation eller kommune med at udnytte spillenes gevinster.

Vil du blive klogere på computerspillene og deres indflydelse og fordele?

Så book et foredrag om gaming hos os! Med vores store viden om emnet og erfaringer fra vores pædagogiske praksis holder vi oplæg for både forældre og fagpersoner, hvor vi sætter spillenes kultur og gevinster under lup.

Så er du repræsentant for en forældregruppe, der vil blive klogere, eller er du ansvarlig eksempelvis en klub eller forening, så tag et kig på foredragene herunder:

Læs mere om vores forældreforedrag her

Læs mere om vores foredrag til fagpersoner her

Gaming Gruppen

Gaming Gruppen er et pædagogisk projekt, hvor udfordrede unge får lov til at udfolde deres evner inden for computerspil og deres viden om nørdkultur i et pædagogisk frirum. De er mellem 13 og 18 år og kæmper med problemer som ADHD, skoleværgning og generel dårlig social trivsel. Fælles for dem alle er, at computerspil fylder så meget, at det er blevet problematisk for dem.

Men i stedet for at fordømme spillene, bruger vi dem aktivt som værktøj. De unge kommer hver uge ind og spiller med hinanden og kompetente voksne, der guider og sørger for, at spillene bliver brugt socialt. På den måde opnår unge sociale færdigheder, og indenfor de første par måneder af forløbet beskriver både de og deres forældre en markant stigning i trivsel.

Du kan læse mere om konceptet lige her

CfDP guider: Køb i computerspil

Mange børn og unge bruger penge på skins, kæledyr og andre ting i computerspil i dag. Det kan hurtigt løbe op i store summer penge, der oftest kommer fra forældrenes Dankort.

I den her video får du en oversigt over, hvordan køb af og i computerspil foregår i år 2020, samt gode råd til, hvad du kan gøre, hvis du har et barn, der godt kan lide at bruge penge på spil.

Her kan du finde guiden i tekstformat

CfDP guider: Undgå, at dit barn bliver snydt i handler med skins

Mange børn og unge kan godt lide at spille og handle med skins i computerspil – kosmetiske modeller af våben, kæledyr eller beklædningsgenstande, der kan være mange tusind kroner værd.

Der er desværre også mange, der bliver snydt. På CfDP’s rådgivningsplatform scammed.dk møder vi mange, der har mistet enten skins eller penge til digitale tyveknægte.

Her i videoen får du mere viden om problemet samt en række gode råd til, hvordan du kan hjælpe dit barn eller den unge, du arbejder med, med at passe på sig selv i skinhandler.

Læs mere om Christian her

Dine eksperter

Christian Mogensen

Christian er drivkraften bag CfDP’s gaming-projekter. Han er drevet af at give en hel generations nørder plads til at udfolde sig, uden at blive puttet i kasser med stempler som “asocial”, “farlig” eller “mærkelig”, og brænder for at vise og forstå, hvordan sociale medier og spil kan være med til at bygge bro mellem unge – hvis de bruges rigtigt.

 

Christian har været en aktiv deltager i både den nationale og internationale diskussion om digitale spils effekter på unge menneskers hjerner, samt hvad sociale medier egentlig gør ved vores måde at være mennesker på.

 

Har du brug for ekspertudtalelser eller andre input om gaming, så tøv ikke med at kontakte Christian.

Lars Esmarch

Som tidligere esports-journalist er Lars ekspert indenfor den konkurrencemæssige del af gaming.

 

Han er især interesseret i, hvordan børn og unge i dag følger med i de digitale sportsgrene lige så meget som de fysiske, og for de nye idoler og hold, der dukker op.

 

Derudover ved han meget om streaming og nye tendenser inden for gaming på platforme som Twitch og YouTube.