Call of Duty kort fortalt

Granatkastere, maskingeværer og helikopterbombardementer pryder den digitale slagmark, imens man ene mand, eller med et hold på op til 10 spillere skal udføre missioner eller bare nedkæmpe modstanderne. Hver spiller bestemmer selv, hvilke våben og opgraderinger han/hun vil starte kampen med, og man låser løbende op for mere grej ved at spille spillet. Arenaerne skifter fra snævre korridorer til åbne slagmarker, så ud over træfsikre evner skal man have det strategiske overblik med sig, når man går i krig i ’Call of Duty’.

Multiplayer-kampene kan spilles i hundredvis af timer, selvom man løber rundt i de samme baner. Variationen i modstandere, strategier, udstyr og forløb i kampene er designet til konstant at give nye udfordringer og oplevelser. Derudover er der næsten uendeligt mange måder at sætte sin våben- og udstyrspakke sammen på i multiplayer-kampene. Mange af mulighederne skal først låses op, og det kan ske ved, at man bare spiller nok, eller at man udfører opgaver med allerede tilgængelige våben.

’CS:GO’ er ikke et spil, der er lavet til børn, men det har fans og spillere helt ned i de yngste klasser, bl.a. takket være de populære danske hold. Det kan være godt at spille med nogen, man kender i forvejen, og som man kan sidde sammen med – det gør det nemmere at holde den gode tone i kommunikationen. Hold øje med, om spillets hektiske tempo og høje stressniveau er for meget for de yngste spillere. Hav også opmærksomhed på, om skins kommer til at fylde for meget.

Samarbejde og holdspil

I ’CS:GO’ er man en del af et hold. Enten spiller man med nogen, man kender i forvejen, eller med nogen, man møder i spillet. Nøglen til at vinde en ’CS:GO’-kamp er at være god til at koordinere angreb, forsvar og bevægelser med resten af holdet. Det foregår typisk via intense (og for udenforstående kryptiske) samtaler, og spillerne lærer hurtigt, at nøglen til sejr er i koordinationen og kommunikationen, og øvelse og træning kan gøre spiller såvel som hold bedre.

Vi anbefaler ’CS:GO’ er et spil, man kan blive god til, og som man kan dyrke som en esport. Spillet er derfor et godt samtaleemne til aftensmaden. På lige fod med andre hobbyer som håndbold eller fodbold kan man fx tale om: “Hvordan gik det i kampen i dag?”, “Var det sjovt?”, og “Hvem spillede du på hold med?”.

  • Voldeligt, uhyggeligt eller blodigt? Middel
  • Mikrotransaktioner? Ja
  • Intenst gameplay?* Ja
  • Svært at lære? Middel
  • Muligt at tale/spille med fremmede spillere? Meget

* Gameplay beskriver den måde, man spillet spillet på.

Ordbog

Frag: en eksplosionsgranat, der skader modstanderne.

A & B: de to bombe-spots på en bane.

Peak: at kigge forsigtigt rundt om et hjørne.

Counter: counter-terroristerne – det ene af de to hold.

Ace: den samme spiller dræber hele det andet hold

Loot box: en virtuel lykkepose. Der indeholder fx våben, kostumer eller skins. Man kan vinde loot boxes i ’CS:GO’, der skal åbnes med en nøgle, som man kan købe. Loot boxene i ’CS:GO’ kan købes, sælges eller byttes og er omdiskuteret, da de ligner gambling.

Skins: en udsmykning til et virtuelt våben, en beklædningsgenstand eller et udseende på en figur.

Smurf/Smølf: en erfaren og dygtig spiller, der har lavet en nybegynder-
konto for at spille nemme kampe.

Tilt: at blive så sur/frustreret, at man spiller elendigt (udtrykket er taget fra poker).

T: terroristerne – det ene af de to hold.

Spilletid

Hver runde varer op til 2 minutter eller afgøres, når bomben springer, eller det ene hold har skudt alle de andre. Hver bane spilles til bedst ud af 30. Det vil sige, at det hold, der først vinder 16 runder, har vundet kampen. Ved professionelle kampe og turneringer spilles ofte bedst ud af 3 baner. En kamp kan tage op til en time.

Hvad koster det?

I ’CS:GO’ har alle spillere fra starten adgang til de samme våben. Det vil sige, at alle spillere har de samme forudsætninger for at vinde kampene, og at der ikke skal købes opgraderinger eller udstyrspakker. Til gengæld belønnes man med gratis loot boxes efter vundne kampe, som skal låses op med nøgler, som man kan købe for rigtige penge – hvis man gerne vil have adgang til de skins, der findes deri.

Skins har reel, økonomisk værdi, og nogle børn og unge ejer skins til 500, 5.000 eller måske 50.000 kroner. Det betyder, at der findes et marked for skins. Man kan handle med skins uden for spillet, og man kan gamble med skins på uregulerede sider, som er tilgængelige for børn.

For mange unge får skins desuden en voldsom social værdi – på lige fod med fodboldkort eller mærkevaretøj – og de bliver et statussymbol. Det kan betyde, at nogle unge gerne vil bruge alle lommepengene på at købe de allermest sjældne skins, eller at de forsøger at skaffe dem på anden vis

Vi anbefaler Tal med børnene om skins, deres betydning, og hvordan I håndterer dem. Skins er flotte og kan være et symbol på, at man har spillet rigtig længe og er blevet dygtig. De kan også blive en ekstremt dyr og opslugende hobby, hvor mange unge risikerer at blive snydt i handler. Se mere på www.scammed.dk.

Voldeligt, uhyggeligt eller blodigt?

Grafikken i ’CS:GO’ er realistisk, og både våben, terrorister og baggrunde er meget virkelighedstro. Spillet gør dog hverken brug af en uhyggelig eller realistisk fortælling, dramatisk musik eller overdreven vold. Derimod er det tydeligt, at det er et computerspil med point og high scores. Meget få unge synes, at ’CS:GO’ er “krigsrealistisk”, men nogle føler, at de mange lyde, glimt fra blændegranater mv. er hektiske, og de bryder sig ikke om den stress
og jag, det kan medføre.

Vi anbefaler Tag en snak med børnene om, hvordan ’CS:GO’ “føles”, og observér dem. Derved kan du få en fornemmelse for, om nogle af dem ikke trives i det til tider voldsomme spil. Det kan både være på grund af støjen fra krudt og kugler og det høje stressniveau i spillet. Sørg også for at sætte rammer for en god tone spillerne imellem.

PEGI 18+ PEGI-aldersmærkning er vejledende om spillets indhold på billed- og lydside. PEGI er ikke et forbud mod, at yngre børn spiller et bestemt spil.

Udgivet af Center for Digital Pædagogik i samarbejde med Medierådet for Børn og Unge og Red Barnet. Opdateret februar 2021.