Call of Duty kort fortalt

Granatkastere, maskingeværer og helikopterbombardementer pryder den digitale slagmark, imens man ene mand, eller med et hold på op til 10 spillere skal udføre missioner eller bare nedkæmpe modstanderne. Hver spiller bestemmer selv, hvilke våben og opgraderinger han/hun vil starte kampen med, og man låser løbende op for mere grej ved at spille spillet. Arenaerne skifter fra snævre korridorer til åbne slagmarker, så ud over træfsikre evner skal man have det strategiske overblik med sig, når man går i krig i ’Call of Duty’.

Multiplayer-kampene kan spilles i hundredvis af timer, selvom man løber rundt i de samme baner. Variationen i modstandere, strategier, udstyr og forløb i kampene er designet til konstant at give nye udfordringer og oplevelser. Derudover er der næsten uendeligt mange måder at sætte sin våben- og udstyrspakke sammen på i multiplayer-kampene. Mange af mulighederne skal først låses op, og det kan ske ved, at man bare spiller nok, eller at man udfører opgaver med allerede tilgængelige våben.

’Call of Duty’ byder på mange timers underholdning. Særligt i multiplayer-delen kan man forsvinde i timevis med de mange spilmuligheder og udstyrskombinationer, der kan prøves af. I singleplayer-udgaven gennemløber spilleren en blodig historie fortalt i førstepersonsperspektiv. Voksne bør være opmærksomme på både det intense indhold, fx realistisk vold, og de mange muligheder for tilkøb (mikrotransaktioner). Begge dele kan være svære at navigere i for yngre spillere.

Vær opmærksom på

  • Grafisk realisme samt virkelighedstro vold og krig
  • Mange muligheder for mikrotransaktioner, særligt i multiplayer-versionen.
  • Der udkommer et nyt spil i serien hvert år, og bonusser og køb overføres ikke

Samarbejde og holdspil

Den første version af ’Call of Duty’ udkom i 2003, og siden er et nyt spil blevet føjet til serien næsten hvert år. Kernen i spillene er den samme, men fokus er langsomt skiftet fra singleplayer-kampagner til konkurrenceprægede multiplayer-spil.

I kampagnerne indtager spilleren hovedrollen i forskellige episke krigsdramaer, som er kreative fortolkninger af faktiske krige eller fremtidsscenarier med fantasifulde fremskrivninger af eksisterende konflikter. I forskellige historier skal man ene kriger nedkæmpe diktatorer, kampvogne og hele regimenter af fjendtlige soldater.

  • Voldeligt, uhyggeligt eller blodigt? Meget
  • Mikrotransaktioner? Middel
  • Intenst gameplay?* Middel
  • Svært at lære? Middel
  • Muligt at tale/spille med fremmede spillere? Ja

* Gameplay beskriver den måde, man spillet spillet på.

Ordbog

Flash: blændegranater, der gør, at modstanderne ikke kan se noget i et par sekunder.

Frag: en eksplosionsgranat, der skader modstanderne.

Hip (fire): at skyde fra hoften uden at bruge sigtekornet.

K/D (ratio): forholdet mellem, hvor mange modstandere man har
dræbt (kill), og hvor mange gange man selv er blevet
dræbt (death).

Kampagne: dén historie, man spiller sig igennem. Der findes både kampagner i multiplayer- og singleplayer-spil.

Skins: kostumer og kosmetiske opgraderinger til våben i spillet.

Mikrotransaktion: tilkøb inde i spillet, fx af nye skins eller andre elementer.

Quick-scope: en teknik, hvor man skyder næsten uden at sigte med en finskytte-riffel

Streak: En bonus man kan få i multiplayer-kampene, hvis man dræber mange fjender i træk. Det kan fx være en overvågningshelikopter eller et bombefly.

Wallbang: at skyde en modstander igennem en væg.

Spilletid

Kampagnerne er typisk justeret til at vare 6-10 timer, og man kan ”gemme” undervejs, så man kan slukke og genoptage spillet igen.

Hvad koster det?

Mange af våbnene kan anskaffes ved, at spilleren betaler penge i spillets indbyggede forretning. Der kan man også købe skins, som er kosmetiske opgraderinger og udsmykninger. En af udfordringerne ved de indbyggede forretninger i ’Call of Duty’ er, at nogle af de tilgængelige våben er bedre end andre, og de kan påvirke spillerens spil. Det betyder, at man nemt kan fristes til “bare lige” at betale for det ene våben, fordi så kan man potentielt nemmere vinde de næste våben. Det kaldes også pay to win.

Vi anbefaler Tag en snak om, hvorvidt lommepengene skal bruges på udstyrspakkerne, eller om det faktisk er lige så sjovt at spille uden de nyeste våben.

Voldeligt, uhyggeligt eller blodigt?

’Call of Duty’-spillene handler om krig, og de er således voldsomme allerede i deres fortælling og scenarier. Derudover er grafikken meget realistisk, og særligt i singleplayer-kampagnerne kommer man helt tæt på, når man slår andre mennesker ihjel. Selvom ’Call of Duty’ bare er et computerspil, kan dele af det godt give anledning til uhyggelige og voldsomme oplevelser for særligt de yngre spillere.

Vi anbefaler Hold øje med, om spillet er for blodigt og uhyggeligt for barnet. Det varierer fra barn til barn, så det er godt med et voksent blik på, hvad barnet kan håndtere.

PEGI 18+ PEGI-aldersmærkning er vejledende om spillets indhold på billed- og lydside. PEGI er ikke et forbud mod, at yngre børn spiller et bestemt spil.

Udgivet af Center for Digital Pædagogik i samarbejde med Medierådet for Børn og Unge og Red Barnet. Opdateret februar 2022.