Fire delprojekter

1. Rådgivernes forståelse og håndtering af brugere, der bruger rådgivningen hyppigt


Delprojektet vil fokusere på rådgivernes oplevelse af hyppige brugeres betydning for deres rådgivningspraksis og medieteknologiers rolle ift. hyppige brugere, samt hvordan hyppige brugere aktuelt og historisk er blevet tilgået af rådgivningerne. Formålet med delprojektet er både at undersøge rådgivningernes forståelse af, vurdering af og praksisser ift. hyppige brugere.

Metode: Interview med rådgivere samt survey blandt rådgivere hos RådgivningsDanmarks medlemmer.

2. Den sproglige interaktion mellem brugere og rådgivere


Delprojektet har til formål at undersøge skriftlige og mundtlige samtaler mellem rådgivere og
brugere og spørger, hvad der kendetegner den konkrete sproglige interaktion mellem rådgivere og hyppige brugere, som den udfolder sig i både en-til-en-kommunikation og gruppesamtaler over chat, sms og telefon.

Metode: Onlineetnografisk observation og analyse af samtaler.

3. Brugernes oplevelse af rådgivningen


Delprojektet spørger, hvordan brugerne oplever rådgivningernes kommunikation om deres tilbud samt deres løbende interaktion med rådgivningstilbuddene. Projektet interesserer sig for de hyppige brugeres livsvilkår, oplevede handlemuligheder og hvordan deres kommunikation med rådgivningerne har udviklet sig over tid.

Metode: Interviews med brugere i rådgivningen. Opfølgende interviews med en gruppe af disse samt følgeskab med en mindre gruppe af disse, der indgår som medforskere på projektet.

4. Fra viden til intervention og læring


Delprojektet søger at konvertere viden fra de forrige tre delprojekter til interventioner rettet mod at hjælpe brugerne mere effektivt. Disse interventioner kan få meget forskellig karakter – fra forandringer af rådgivningssituationen, skabelsen af nye forbindelser mellem brugere og aktører i den sociale sektor til oprettelsen af særlige samtale- og rådgivningstiltag.

Metode: Prøvehandlinger i et mindre antal rådgivninger knyttet op til interviews med rådgivere, brugere og projektets følgegruppe (også kaldet ”Solution Lab”).

Hvem er med i projektet?

Projektet er forankret i et solidt samarbejde mellem Aarhus Universitet, RådgivningsDanmark og Center for Digital Pædagogik, hvor løsninger på komplekse problemstillinger fra rådgivningsfeltet skal udvikles på tværs af forskning og praksis. Projektet er organiseret omkring en styregruppe og et løsningslaboratorium – ”Solution Lab”.

Projektets styregruppe udgøres af:

  • Sabine Elm Klinker, Direktør RådgivningsDanmark
  • Projektejer Anni Marquard, adm. direktør i Center for Digital Pædagogik
  • Forskningsleder Carsten Stage, Professor Aarhus Universitet
  • Projektleder Merete Dalsgaard, Center for Digital Pædagogik

Solution Lab består ud over styregruppen af:

  • Matilde Nisbeth Brøgger, Lektor Aarhus Universitet
  • Pernille Kærsmose Bøegh Rasmussen, Postdoc Aarhus Universitet
  • Trine Sindahl, Postdoc Aarhus Universitet
  • Signe Sandfeld Hansen, Fagkonsulent i Center for Digital Pædagogik
  • Niels-Christian Bilenberg, Seniorkonsulent i Center for Digital Pædagogik*Laura Kalmark, Kvalitetskonsulent hos RådgivningsDanmark
  • Lone Munk, Teamleder i Middelfart kommune
  • Dorte Mebel, Ungekonsulent i Middelfart kommune
  • Liza Johnsson, Leder i Psykiatrifonden

Desuden er der tilknyttet en ekstern rådgivningsgruppe til projektet bestående af Amanda Lagerkvist fra Uppsala Universitet, Jonas Fritsch – lektor fra IT University, samt Jette Kofoed – lektor på Aarhus Universitet.

De deltagende rådgivninger er:

De ansatte fra Aarhus Universitet er:

Finansiering af projektet

Projektet RÅDVILD er finansieret af Velux HUMpraxis, hvis formål er at få skabt både originale
forskningsresultater og konkrete positive forandringer i praksis og at få dem omsat til bæredygtige løsninger på aktuelle samfundsudfordringer.

Datahåndtering og etik

Empiriindsamlingen baseres på informeret samtykke samt gældende GDPR-regler for
databehandling. Der inkluderes ikke deltagere under 15 år. Delprojekteternes forskningsdesign godkendes løbende i Aarhus Universitets forskningsetiske komité.
Data opbevares i en sikker løsning (Ucloud) indtil 01.03.2043.

Princip 1: At drage omsorg
Vi lytter og passer på de mennesker, som indgår i forskningsprojektet. Det betyder også at vi beskæftiger os med, hvordan mennesker med hyppig brug af rådgivningsydelser bedst kan hjælpes.

Princip 2: At have en nuanceret forståelse af problemkomplekset
Vi ser hyppig brug af rådgivningstilbud, som noget der opstår mellem rådgivninger, brugere, teknologier, politiske og økonomiske vilkår. Vi kommer ikke til at pege på entydige årsager og vi kommer ikke til at udpege enkeltindivider som ”problemer”.

Princip 3: At være åben for, at problemet kan bevæge sig
Åbenhed overfor, at ”problemet” vi beskæftiger os med, kan vise sig at være et helt andet end først antaget. Og hvad der syntes at være et problem for nogen, kan vise sig ikke at være et problem for andre. Vi ved endnu ikke, hvordan vi skal forstå ”problemet” med hyppig brug af rådgivningsydelser.

Princip 4: At forbinde forskning og praksis
Rådgivningerne leverer ikke bare data og forskerne leverer ikke bare resultater, men i fællesskab bliver vi klogere og kvalificerer praksis. Forskningsprojektet skal gavne brugerne, rådgiverne, rådgivningstilbuddene og forskningsfeltet.

Princip 5: At være åben
Vi er løbende er tydelige omkring, hvad vi laver og hvilke dilemmaer der opstår. Vi formidler projektet på måder, der er tilpasset målgruppen. Vi er tålmodige og giver plads til gentagelse.




Har du spørgsmål til forskningsprojektet?

Spørgsmål vedrørende forskningsprojektet kan rettes til Projektleder
Merete Dalsgaard på merete@cfdp.dk


Til dig, der har bidraget med din samtale eller dine erfaringer til projektet

Måske er du blevet interviewet eller spurgt, om du vil lade dig interviewe, eller om forskerne må bruge din samtale til forskning. I alle tilfælde skal du vide, at din identitet vil være beskyttet, og at du altid har mulighed for at trække dit samtykke tilbage.

Hvis du, efter at have været i kontakt med forskerne, har eftertanker eller bekymringer, så er du velkommen til at kontakte den rådgivning, du har benyttet, eller at kontakte projektets forskere eller kontaktpersoner.

Sådan trækker du dit samtykke tilbage
Hvis du ønsker at trække dit data tilbage, skal du kontakte en af projektets forskere eller
kontaktpersonen på den rådgivning, du har benyttet. Oplys, hvilken rådgivning du har benyttet, og hvornår interview eller samtykke til brug af samtale fandt sted. Så slettes din data og bruges ikke i de tekster eller oplæg, som endnu ikke er blevet offentliggjort.


Hvordan bliver projektet formidlet?

Du vil løbende her på hjemmesiden kunne følge med i, hvordan forskningsprojektet formidles.

  • Der publiceres otte videnskabelige artikler.
  • Der udgives to rapporter om projektets resultater og tiltag, som målrettes praksis.
  • Der afholdes to seminarer og en slutkonference.
  • Der udgives et særnummer i et akademisk tidsskrift.

For at sikre, at projektets viden bliver anvendt og delt, vil vi desuden 3-4 gange om året i løbet af den 3-årige projektperiode opdatere dig om status og nye indsigter fra projektet via RÅDVILD’s nyhedsbrev. 


Du kan tilmelde dig nyhedsbrevet her:

Angiv for- og efternavn