Når unges mistrivsel går online
Vi ønsker at få mere indsigt i hvordan børn og unge forstår og tilgår digitale fællesskaber, og hvornår det også bliver svært for dem. Projektet er finansieret af Aase og Ejnar Danielsens Fond.
Kender du unge i alderen 13-23 år?
Hjælp dem med at udfylde et spørgeskema, så vi kan blive klogere på hvordan de forstår digitale fællesskaber
Viden fra projektet
Digitale fællesskaber
Hvad siger de unge om hvordan vi skal forstå digitale fællesskaber?
Læs om indsigterne fra første runde af dataindsamling, hvor vi talte med flere grupper af unge fra hele landet.
Digital selvskade blandt LGBTQ+ personer
Artiklen er nysgerrig på hvordan digital selvskade kommer til udtryk blandt LGBTQ+ personer, da denne gruppe lader til at være overrepræsenteret blandt unge i risiko for at udøve digital selvskade.
Artiklen bygger på indsigter fra en litteratur kortlægning foretaget i projektet
Grænseoverskridende adfærd eller digital selvskade?
Artiklen er nysgerrig på en bred gruppe af unge, der deltager i grænsesøgende fællesskaber.
Artiklen bygger på indsigter fra en litteratur kortlægning foretaget i projektet
Samtalemodellen
Læs om vores samtalemodel som støtter dig i at være nysgerrig på unges digitale liv. Se hvordan den kan implementeres i din praksis.
Ordbog
Vi har samlet en liste over de ord og begreber som unge bruger i forbindelse med deres digitale fællesskaber
Sårbarhedens rolle i digitale fællesskaber
Artiklen er nysgerrig på hvordan sårbare fællesskaber kan have konsekvenser for fysisk selvskade.
Artiklen bygger på indsigter fra en litteratur kortlægning foretaget i projektet
Kort om projektet
Med projektet “Når unges mistrivsel går online” ønsker vi at få mere indsigt i hvordan børn og unge forstår og tilgår digitale fællesskaber, og hvornår det også bliver svært for dem. Vi ønsker at komme tættere på at definere hvilke typer af digitale fællesskaber der findes, og hvordan ens rolle og grad af aktivitet i fællesskabet også påvirker ens selvforståelse og trivsel, herunder også i forhold til fænomenet digital selvskade.
I den forbindelse er det vigtigt at understrege at projektet ikke er et forskningsprojekt. Projektet kan og skal ikke afdække alt, men i stedet modne tilgangen til digitale fællesskaber.
Projektet er bygget op omkring tre runder af dataindsamling: fokusgrupper, spørgeskema og interviews. Indsigter og resultater fra de to første runder af dataindsamling, bliver brugt til at kvalificere og tilpasse vores eksisterende samtalemodel, som herefter afprøves i individuelle interviews med målgruppen.
Projektet trækker på eksisterende viden fra vores rådgivningstilbud Cyberhus.dk, og kvalificerede erfaringer indsamlet fra sparring og dialog med andre relevante fagpersoner.
Projektets målgruppe er unge (13-23 år) i sårbare positioner, herunder med særligt fokus på unge som har ADHD og autismespektrumforstyrrelser.
Projektets resultater præsenteres i et webinar i slutningen af projektperioden.
Projektet løber i perioden november 2023 til september 2025, og er finansieret af Aase og Ejnar Danielsens Fond.
Book workshop
Den digitale verden er en stor del af de unges hverdag og tilbyder en lang række muligheder for at opsøge både viden, fællesskaber, underholdning og inspiration.
For langt de fleste børn og unge har den digitale verden en positiv karakter, men når sårbarheden kommer med online, så findes der også en digital verden, som både kan fastholde og opildne en problematisk adfærd. En digital verden som også kan virke forstyrrende for behandlingsrelation og mål.
Kurset har til formål at italesætte den del af den digitale verden, som henvender sig til børn og unge i sårbare eller udsatte positioner, samt klæde jer på til at bruge samtalemodellen i jeres arbejde med børn og unge. Dagen er baseret på praksisviden fra Center for Digital Pædagogik.
Praktisk info
Tid: 3 timer inkl. pauser
Pris: 12500 ex moms & transport
Kontakt: Signe Sandfeld Hansen, signe@cfdp.dk