Som tidligere beskrevet har CfDP indgået et samarbejde med Aarhus Kommune om et pilotprojekt ved navn Digital Pejling.
Digital Pejling tager udgangspunkt i erfaringerne fra Social Pejling – et redskab, der har dokumenteret effekt i det forebyggende arbejde blandt unge. Det nye projekt sætter 100% fokus på den digitale adfærd og trivsel på sociale netværk. Hvordan opfatter de unge sprogbrugen? har de erfaringer med mobning? Er det vanskeligt at fremstille og promovere sig selv via sociale netværk?

I CfDP er vi netop gået i gang med den praktiske (og aller sjoveste) del: nemlig skolebesøgene! I november måned har vi udsendt spørgeskemaer til de første skoler og gennemført oplæg for de første 150 elever på 4. og 8. klassetrin. Spørgeskemaerne har primært den egenskab, at de skal tjene som baggrundsviden forud for det konkrete besøg på skolen. Det betyder, at vi stiller en række spørgsmål som både er personlige samt pejlende på samme tid. Det kan eksempelvis helt banalt være at skulle svare på “hvor lang tid må der gå inden jeg svarer på en sms” – herefter svarer man på, hvor længe man tror, de andre for klassen synes, der må gå. Vores forhåbning er, at vi med en gennemgang og diskussion af spørgsmålene kan sætte fokus på de steder, hvor mange unge misforstår, hvad der ligger af forventninger hos de andre i klassen.

En kæmpe bonus for dette projekt er, at vi udover at undervise i et meget relevant tema også indsamler frisk viden om projektets to primære målgrupper – 4. og 8. årgang. Det er naturligvis alt for tidligt at blive overrasket over resultater endnu. Dog kan man på nedenstående billede fra 4. årgangs svar undres over, at det tidligt i 4. klasse kun er ca. halvdelen der deler deres interneterfaringer og digitale dagligdag med deres forældre. Kun 2% af eleverne bruger aktivt nettet sammen med forældrene! Vi kan også se at halvdelen af 4. klasseseleverne allerede er på Facebook, men at det kun er hos en forsvindende lille del af dem, at forældrene har stillet krav om venskab eller indsigt i profilen. Og det til trods for at man på dette tidspunkt i 4. klasse er 2½ år fra Facebooks aldersgrænse.
Derfor er alt dette også superrelevant at diskutere med elevernes forældre. Heldigvis er der i Digital Pejling lagt op til forældreforedrag for alle årgangenes forældre. Det glæder vi os meget til.

Digital Pejling inddrager i piloten følgende skoler: Holme Skole, Skåde Skole, Møllevangskolen, Katrinebjergskolen, Kragelundskolen, Langagerskolen, Lisbjerg skole og Skødstrup Skole. I alt skal vi minimum lave 32 oplæg for elever og 16 foredrag for deres forældre. Vi håber selvfølgelig på, at der engang i fremtiden kan blive plads til alle de andre skoler i Aarhus 🙂
Vi glæder os forrygende meget over at være i gang med dette spændende projekt. Tak til lærere, elever og forældre på de involverede skoler.

]]>

Hvad synes du om vores artikel?

Hvis du vil sætte et par ord på din tilbagemelding, vil det hjælpe os rigtig meget, til at kunne forbedre vores indhold.

Vil du vide mere?

Jonas Ravn

Seniorkonsulent med speciale i unges digitale trivsel Kontakt Jonas

CfDP har ekspertise og ydelser inden for digital rådgivning, børns digitale vaner, digital dannelse og trends og tendenser på sociale medier og i computerspil.

Vi deltager i og driver projekter om blandt andet computerspil som pædagogisk redskab, hate speech og anti-ligestilling på nettet.