Hvis færre børn og unge skal ende i spilproblemer, må vi forbyde virtuelle lykkeposer
Sidste år udkom en opsigtsvækkende rapport lavet af Rambøll for Spillemyndigheden. Rapporten viste, at der på fem år var sket nærmest en fordobling af antallet af danskere med pengespilsproblemer, så det nu drejede sig om 10,9 procent af befolkningen – eller næsten en halv million danskere.
For os var det imidlertid mindst lige så opsigtsvækkende, at rapporten konkluderer, at seks procent af børn og unge mellem 12-17 år har problemer med pengespil.
Men det er slet ikke lovligt for børn at spille om penge, så hvordan ender så mange børn alligevel i spilleproblemer?
Ifølge rapporten er der en bemærkelsesværdig sammenhæng mellem børns spilleproblemer og deres køb af såkaldte loot boxes i computerspil, og det står klart, at her ligger en del af kimen til problemet. Derfor er det også her, vi skal sætte ind for at stoppe den bekymrende udvikling.
En loot box er en slags virtuel lykkepose, som man i mange computerspil køber mod betaling inde i spillet, og hvor udfaldet angiveligt er baseret på tilfældighed. De indeholder fx nyt tøj eller udsmykning til ens figur i spillet eller indhold, der kan forbedre gamerens mulighed for at avancere i spillet. Det drejer sig fx om bedre fodboldspillere, når man spiller det enormt populære FIFA.
Som I andre pengespil er det imidlertid de færreste, der vinder. Loot boxes indeholder flere ”nitter” end gevinster, og spilleren er derfor nødt til at fortsætte med at købe loot boxes, hvis man vil opnå den ønskede gevinst. Dermed indeholder nogle af verdens mest spillede computerspil blandt børn og unge klare elementer af gambling.
Konsekvensen viser sig også i tallene over børn og unge, som gamer. Her viser Rambøll-rapporten, at dem som køber lootboxes har næsten tre gange så hyppigt pengespilsproblemer, som dem, der ikke gør.
Det er voldsomme tal. Men at loot boxes kan fungere som gambling er faktisk ikke nyt. Forskellige undersøgelser fra ind- og udland påpeger, at loot boxes udløser dopamin ved brug af tilfældighedsbaserede belønninger og derved anvender metoder fra gambling, som kan skabe afhængighed. Men hvor gamblingmarkedet er tæt reguleret, særligt i forhold til børn og unge, gør det modsatte sig gældende for gamingmarkedet, selvom mange spil henvender sig til og anvendes af børn og unge under 18 år.
Regeringen og skatteminister Jeppe Bruus har meldt ud, at de kigger på området. Det er vores vurdering, at det haster med at få vedtaget et forbud mod salg af gamblinglignende loot boxes i digitale spil, som anvendes af børn og unge under 18 år. Et forbud, der kan sætte en bremse på glidebanen fra gaming til gambling.
I forhold til den konkrete lovgivning, kan man se på de erfaringer, myndighederne har gjort i lande, som Østrig, Australien, Belgien og Holland, hvor man har reguleret eller er i gang med at regulere salg af loot boxes til børn.
Ligesom anden regulering på digitale platforme kan opgaven med at håndhæve forbuddet være vanskelig. Det er derfor altafgørende, at man også i lovgivningsarbejdet har tilsynet for øje, og at der sættes ressourcer af hertil.
Vi mener, at dette skal til, for at bremse et produkt, der minder om gambling og kan sende børn og unge ud i spilproblemer.
Afsendere:
Mads Reinholdt, Direktør, Forbrugerrådet Tænk
Miriam Michaelsen, Forperson, Medierådet for Børn og Unge
Rasmus Kjeldahl, Direktør, Børns Vilkår
Malte Siglev, Ekspert i børns digitale trivsel, Red Barnet
Johan Tapio Vindum Eklund, Psykolog, Forskningsklinikken for Ludomani
Anne Mette Thorhauge, Associate Professor, PhD, Københavns Universitet
Henrik Thrane Brandt, Centerleder, Center for Ludomani
Anni Marquard, Administrerende direktør, Center for Digital Pædagogik
Morten Rønde, Administrerende direktør, Spillebranchen
Mads Vendelin Olesen (tidligere spilafhængig og aktiv i debatten)
Marcus Mossalski (tidligere spilafhængig og aktiv i debatten)
Christian De Gier (tidligere spilafhængig og aktiv i debatten)
Peter Brüchmann, Chefredaktør Mediano
Oliver Gabrielsen, Formand, Landssammenslutningen for Handelsskolelever
Julie Kølskov Madsen, Formand, Erhversskolernes elevorganisation
Madeleine Steenberg Williams, Forkvinde, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning
Regitze Spenner Ishøy, Næstformand, Skole og Forældre
Hvis du vil sætte et par ord på din feedback, vil det hjælpe os rigtig meget til at forbedre vores indhold.