Hjælpen har ofte været svær at finde, men med tilblivelsen af scammed.dk har vi skabt en platform, hvor du som offer for et scam kan henvende dig og få både teknisk, juridisk, økonomisk og emotionel vejledning og sparring til din situation.

I udviklingen af den visuelle identitet tog vi inspiration fra flere gamingplatforme, som ofte kører dark-tema, og vi adopterede et “kasset” udtryk, som også går igen i mange af de brugerflader som gamerne er vant til at benytte.
Scammed.dk er bygget med særligt øje for brug på mobilen, da langt de fleste unge i dag tilgår sites via de små skærme. Her ses indgangen til sitets brevkasse.

Finansieret af

Offerfonden

Leverancer

Rådgivningssite og forebyggelses- og oplysningskampagne

Indbefattede ydelser

Digital kampagne, digitalpædagogisk funktionalitet, SMS-rådgivning, medieproduktion

Scammed.dk yder støtte, rådgivning og vejledning til børn og unge, der er blevet snydt, når de trader skins – og til deres pårørende. Sitet er blevet til på baggrund af efterspørgsel fra målgruppen, der har manglet et sted at henvende sig, når de er blevet udsat for svindel. Brugerne bliver guidet til at anmelde og til at se, hvilke øvrige handlemuligheder de har, og samtidig får de gode råd med på vejen, så de kan beskytte sig selv endnu bedre i fremtiden. Med scammed.dk er hjælpen lettilgængelig og samlet ét sted.

Hvad er vi særligt stolte af?

Scammed.dk er det første site af sin art, og sætter fokus på et udbredt, men ofte overset problem. De nærmest ikke-eksisterende konsekvenser for krænkerne er med til at skabe en uheldig accept af scamming som vilkår inden for trading. Derfor er vi i CfDP stolte af at skabe den nødvendige samfundsmæssige opmærksomhed på problemets eksistens, og samtidig tilbyde ofrene et sted at henvende sig.

Hvordan fungerer sitet?

Rådgivningen foregår på sms og i brevkasse og varetages af personer med indgående viden om scams og trades. Alle rådgivere har undergået pædagogisk oplæring i digital rådgivning. Ofrene kan enten benytte sig af SMS tjenesten eller skrive i brevkassen og få svar og gode råd fra vores dygtige rådgivere. Det kan både være praktiske råd til, hvordan de anmelder et scam til politiet, eller støtte til de emotionelle følgevirkninger af at blive snydt.

På scammed.dk findes også en blog samt forskellige guides og artikler om skins og scams. Ligeledes kan man tage en test om ens oplevelser med scams i computerspil og få gode råd til, hvad man kan gøre.

Scammed.dk er blevet til ved hjælp af støtte fra Offerfonden, Platformen blev lanceret i 2020 efter grundige forundersøgelser af behovet for en rådgivning af denne type. Behovet viste sig at være stort, og bare i løbet af platformens første leveår har vi været i kontakt med over 6.000 unge.

Vigtigt at udbrede viden

“Scams i forbindelse med handel med skins er mere udbredt end de fleste tror. Det er derfor vigtigt, at vi får udbredt viden om området, og at ofrene har et sted at henvende sig, hvor de bliver taget alvorligt og hvor de føler sig mødt og forstået. Det er netop hvad vi gør på scammed.dk. I forundersøgelsen gav mange udtryk for, at de så en stor mangel på området og bød tiltaget velkommen med åbne arme. Det er også hvad vi ser i den løbende kontakt med de rådsøgende, hvor mange giver udtryk for, at de sætter pris på sitet”

Stine Helding Rand Projektleder – Scammed.dk

Kontakt os

Vil du vide mere om rådgivningen på Scammed?

Kontakt Stine Helding Rand på stine@cfdp.dk