Ny bevilling skal hjælpe til, at viden og erfaring om gaming som pædagogisk samlingspunkt for børn og unge med trivselsproblemer kommer bredere ud.

Center for Digital Pædagogik har som en del af regeringens handlingsplan for mænd og drenges ligestilling modtaget 1,8 millioner kroner til at udbrede pædagogisk faciliterede gaming grupper. En metode, hvor unge får hjælp ud af isolation og mistrivsel ved at mødes og spille computerspil sammen – med kompetente voksne til stede.

Ligestillingsminister Magnus Heunicke (S) håber, at indsatsen kan gøre en forskel for endnu flere drenge og unge mænd.

“Gaming fylder meget i mange drenges liv – og for nogle bliver det desværre et sted for isolation. Men brugt rigtigt kan det være en vej til fællesskab og bedre trivsel. Derfor har vi med regeringens handlingsplan for mænd og drenges ligestilling afsat 1,8 millioner, så vi kan få skabt nogle fysiske gaming-fællesskaber, hvor de unge kan mødes under trygge rammer med kompetente voksne. Det har virket i Aarhus Kommune, og nu udbreder vi metoden, så vi kan få skabt en vej til bedre trivsel på de unges egen hjemmebane”, siger Magnus Heunicke (S).

Velafprøvet aarhusiansk koncept
Metoden stammer fra ‘Gaming Gruppen’, som Center for Digital Pædagogik og Aarhus Kommune har udviklet og driver sammen. Her har flere hundrede aarhusianske unge – primært drenge – mellem 13 – 18 år siden 2016 gennemført et pædagogisk forløb.

Indsatsen har for en stor andel af de unge gjort, at de gik fra et isoleret liv i mistrivsel med for eksempel skolevægring til at have sociale kompetencer og mod på at tage næste skridt i livet. Og det er netop de erfaringer, som nu kan komme endnu flere til gode.

“Når børn og unge har interesse for gaming, bør vi bruge det som en positiv drivkraft i fællesskaber, hvor voksne er til stede og skaber struktur, tryghed og en god kultur. Det er langt mere meningsfuldt og udviklende end, når de spiller alene bag lukkede døre. Derfor er vi både stolte og begejstrede over at få muligheden for at udbrede de gode erfaringer, vi har opsamlet gennem flere år, ” siger Stine Helding Rand,  som er fagkonsulent og psykolog i Center for Digital Pædagogik samt projektleder for den nye indsats.

Med bevillingen i hånden skal Center for Digital Pædagogik blandt andet uddanne fagpersoner i metoden fra ‘Gaming Gruppen’ og udvikle materialer og vejledninger til kommuner over hele landet, så de kan arbejde mere systematisk med gaming som et pædagogisk redskab.

Voksen pædagog og gaming-nørd afgørende for succes
Til forskel fra e-sport, hvor man træner for hele tiden at blive dygtigere, så er fællesskabet det vigtigste i ‘Gaming Gruppen’.

“Med gaming rammer vi en gruppe af drenge, som for eksempel har haft svært ved at finde ind i fællesskaber om mere klassiske fritidsaktiviteter som fodbold eller håndbold. De har måske samtidig fået skældud for at game for meget, og derfor kan ‘Gaming Gruppen’ vende deres interesse til noget positivt,” siger Stine Helding Rand.

En væsentlig del af nøglen til Gaming Gruppens succes ligger samtidig i tilstedeværelsen af voksne – hvor der altid er en pædagog og en gaming nørd sammen med de unge. Det er med til at sikre et trygt, pædagogisk rum, hvor de unge har positive, nørdede rollemodeller at spejle sig i.

Netop den konstellation udpeges også som afgørende i en ny rapport fra SocialRespons og Maryfonden, der udkom forleden.

Her er en af konklusionerne, at gaming kan være en stærk social og udviklende aktivitet for børn og unge, så længe den foregår i trygge fællesskaber med nærværende voksne, der både forstår spillet og har pædagogiske kompetencer.

Hvad synes du om vores artikel?

Hvis du vil sætte et par ord på din feedback, vil det hjælpe os rigtig meget til at forbedre vores indhold.

Vil du vide mere?

Stine Helding Rand

Fagkonsulent med speciale i identitetsdannelse og kritisk tænkning Kontakt Stine

CfDP har ekspertise og ydelser inden for digital rådgivning, børns digitale vaner, digital dannelse og trends og tendenser på sociale medier og i computerspil.

Vi deltager i og driver projekter om blandt andet computerspil som pædagogisk redskab, hate speech og anti-ligestilling på nettet.