
CfDP Årsmøde 2025
Vi udforsker det ‘usynlige’ i børn og unges digitale liv
Endnu engang inviterer Center for Digital Pædagogik tætte samarbejdspartnere til årsmøde. Vær med, når vi den 11. september 2025 tager til Mødecenter Odense, og dykker ned i årets tema: Alt det, vi ikke ser i børn og unges digitale liv.
Det er med stor fornøjelse, at Center for Digital Pædagogik igen kan byde velkommen til årsmøde. I år stiller vi skarpt på nogle af de tendenser og problemstillinger, der foregår under overfladen i børn og unges digitale færden. Som fagperson spiller du en central rolle i at forstå og støtte op om deres digitale virkelighed – også de dele, der ikke er synlige ved første øjekast. Derfor temaet: Alt det, vi ikke ser i børn og unges digitale liv.
Vi skal bruge dagen på fordybelse, dialog og vidensdeling, når vi sammen dykker ned i børn og unges livsverden og den digitalpædagogiske praksis. Du kan blandt andet få indblik i de nyeste indsigter om unges køb af stoffer online, gaming fællesskaber samt et eksklusivt sneakpeak på nye digitalpædagogiske værktøjer. Som altid tager vi afsæt i den nyeste forskning samt dybe erfaring, som Center for Digital Pædagogik har opbygget gennem mere end 20 år.
Udover at få et vidensboost får du også konkrete digitalpædagogiske redskaber, som du kan tage med hjem og bruge i dit daglige arbejde.
Dagens program
- Kl. 09:30: Tjek ind: Morgenmad og netværk
- Kl. 10:00: Velkomst v/ direktør Anni Marquard
- Kl. 10.15: Keynotes med fokus på årets tema. Gå til Keynotes
- Kl. 11:30: Frokost
- Kl. 12:15: Deepdives: Center for Digital Pædagogik præsenterer udvalgte digital pædagogiske indsatser og inviterer til drøftelse og sparring. Gå til Deep Dives
- Kl. 13.15: Pause med kage
- Kl 13:45: Værksteder: Vi skal sammen finde frem til bud på brugbare digital pædagogiske tiltag. Gå til værkstederne
- Kl. 14:45: Panel og opsamling på værkstederne.
- Kl. 15.15: Afrunding v/ direktør Anni Marquard + Kaffe og netværk med CfDP team og deltagere.
Dyk ned i dagens program og praktiske oplysninger nedenfor.
OBS: programmet er stadig under tilblivelse, så der kan opstå ændringer.
Dagens Keynotes
Keynote #1
Digitale pengevaner i spil
Oplægsholder: Sofus Bynge – specialkonsulent i pædagogisk gaming i samtale med Emil Ludvigsen – specialkonsulent i gaming og online fællesskaber
Penge og transaktioner er en del af børns færden online fra en meget tidlig alder. Men det er svært at forstå økonomien i og omkring digitale spil, og ofte endnu sværere at hjælpe de unge med både sunde pengevaner samt at spotte og undgå svindel.
Med denne keynote vil vi forsøge at skabe overblik over hvilke økonomier der er i spil, og hvilke forretningsmodeller børn kan møde, når de leger og hænger ud digitalt, med deres venner. Derudover vil vi dykke ned i kulturen og hvilke bevæggrunde der er for både børn og unge, når de køber og bytter med virtuelle ting. Dette vil blive sat i kontekst af den udvikling vi som samfund har været vidne til de sidste 20 år.
Keynote #2
Sneak Peak: Ny rapport om salg af nikotin og stoffer på SoMe
Oplægsholdere: Amalia Montano Dahl – Partner hos Analyse & Tal i samtale med Emil Ludvigsen – specialkonsulent i gaming og online fællesskaber
Salg af varer er i stor stil rykket online, og det gælder ikke kun tøj, sko og tech. For mens børn og unge de senere år er rykket ind på sociale medier, så er dealerne af nikotin, kokain, opioder og hash rykket med.
I denne keynote kan du få et unikt indblik i konklusionerne fra en kommende rapport fra Analyse & Tal for Netstof med støtte fra Helsefonden om, hvordan unge møder indhold med puff bars, snus og ulovlige rusmidler pakket ind i emojis, underholdning og fællesskaber. Vi giver også et aktuelt indblik i, hvordan voksne og fagpersoner kan forholde sig til den udfordring.
Deep dives
Vi dykker ned i den digital pædagogiske praksis
Efter frokost dykker vi ned i en række korte “Deep dives”, hvor vi udforsker forskellige problemstillinger og praksisser indenfor børn og unges digitale liv. Det vil være muligt at gå til og fra, hvor man selv vælger tempo og rækkefølge. Få en forsmag på dagens Deepdives ved at klikke ind på de nedenstående oplæg.
Tilmelding er ikke nødvendig, og der vil være mulighed for at stille spørgsmål direkte til oplægsholderne.
Nb: “Digitale livliner” er – modsat de andre – ét langt eksklusivt deepdive/workshop. Prioriterer man denne, er det kun muligt at deltage her.
Oplægsholdere:
Merete Dalsgaard – fagkonsulent i Center for Digital Pædagogik og projektleder for Rådvild & forskerholdet fra Aarhus Universitet:
Trine Sindahl – post doc
Matilde Nisbeth Brøgger – lektor
Carsten Stage – professor i kultur og medier og forskningsleder i Rådvild
Rådvild er et forsknings- og praksissamarbejde, der undersøger, hvordan og hvorfor nogle brugere anvender anonyme rådgivninger ofte og over længere tid, og hvordan disse mennesker bedst kan hjælpes. På deep dive-sessionen deler vi erfaringer og foreløbige indsigter fra arbejdet i Rådvild. Vi kobler disse indsigter til jeres praksis og udfordringer – for hvordan ser billedet ud fra jeres stol?
Sammen vil vi udforske:
- Hvordan kan vi forstå, at en problematik som hyppig brug af rådgivningslinjer opstår?
- Hvilken rolle spiller kommunen – eller kan kommunen spille – i problematikkernes opståen og eventuelle løsninger?
- Hvilke samarbejdsmodeller kan (potentielt) ses mellem de NGO-baserede rådgivninger og kommunerne i relation til disse borgere?
Dette deep dive er for alle, der arbejder med rådgivning og borgerkontakt og har lyst til at dele egne erfaringer, få nye perspektiver og inspireres til fremtidige indsatser.
OBS: Denne deepdive er lang og vil udfylde hele tidsrammen.
Oplægsholder: Signe Hansen – seniorkonsulent med speciale i digital ungerådgivning og fællesskaber i samtale med Lilith på 21 år
Når unge i sårbare positioner søger digitale fællesskaber, så søger de som regel også omsorg, genklang og kontrol. På den måde bliver motiveres de af et positivt drive. Samtidig så risikerer de at adgangen til fællesskaberne afhænger af sårbarheden, og at de derfor også kan fastholde eller forværre følelser, tanker og adfærd.
Vi har talt med en masse unge om deres oplevelser i digitale fællesskaber, og vi har inviteret en af dem med til årsmødet. Hør en dialog mellem Signe og Lillith på 21 år, og få indblik i hvordan hun oplever de digitale fællesskaber, hvad hun motiveres af og hvornår fællesskabet kan presse hende ud på kanten af sin sårbarhed.
Oplægsholdere: Niels-Christian Bilenberg, seniorkonsulent med speciale i digitalpædagogisk rådgivning, Center for Digital Pædagogik, & Søren Holm, Forebyggelseskonsulent i Aarhus Kommune
I vores undersøgelse Stoffer Online fortæller unge, at de savner tydelig hjælp og advarsler på sociale medier – og ikke mindst voksne, de kan have tillid til. De efterlyser mere støtte, og derfor lancerer vi nu et nyt online værktøj, der hjælper forældre med at tage den svære, men vigtige samtale om stoffer med deres unge.
Denne deepdive giver en intro til værktøjet og sætter fokus på hvordan man som professionel kan gribe samtaler an med unge, samt klæde forældre på til dialog om hvad de møder når det handler om stoffer, online.
Oplægsholder: Pernille Ballisager – Projektleder med speciale i børn og unges digitale trivsel sammen med dialogskaberne Therese, Karoline og Agnes
På denne deep dive møder deltagerne unge dialogskabere fra CfDP’s Ung til Ung-indsats. Her holder de dialogworkshops med unge med fokus på fællesskaber, fordomme og uenigheder, og dykker ned i, hvordan polarisering, hadtale og diskrimination kan opstå – og hvordan man alligevel kan styrke inkluderende fællesskaber, hvor der er plads til forskellighed.
Deltagerne vil selv få mulighed for at prøve aktiviteter fra workshoppen, udforske egne perspektiver og forholde sig til online indhold, der potentielt kan splitte holdninger og skabe afstand i fællesskaber.
Oplægsholder: Emil Ludvigsen – specialkonsulent i gaming og online fællesskaber
Denne deep dive opsummerer vores arbejde med risikoadfærd online de seneste mange år. Er manosfæren blevet mainstream? Hvor går grænsen mellem higen efter maskulinitetsidealer og had mod kvinder? Og hvordan kommer fremmedhad til udtryk på sociale medier i dag?
Dét vil Emil Ludvigsen forsøge at svare på gennem en række eksempler, som I skal tolke sammen. For de ekstreme budskaber gemmer sig ofte bag indforståede referencer og emojis, og så er der noget, der er usynligt i børn og unges digitale liv — selvom vi kigger direkte på det.
Værksted
Selvbestemmelse i cyberspace
Mange er bekymrede over at børn og unge i den digitale verden udsættes for overvældende mængder af AI-genereret indhold, konstante notifikationer, og afhængighedsskabende design. Men er der intet vi kan gøre ved det?
I dette værksted vil Ulrik Lyngs, baseret på seks års arbejde med Reduce Digital Distraction-projektet (ReDD) og akademisk forskning i Oxford, demonstrere praktiske metoder til at genvinde kontrollen over vores digitale miljøer. Vi vil selv gå hands-on med et par eksempler, inklusiv lette måder at ændre hjemmesider – fra YouTube til Reddit – præcis som man ønsker. Vi vil diskutere i hvilket omfang vi nu og her kan bemyndiggøre børn og unge med konkrete redskaber til at bygge det “digitale hjem” de ønsker.
Dr. Ulrik Lyngs er Research Fellow ved Linacre College, University of Oxford, og medstifter af The Reduce Digital Distraction Project (redd-project.org), som siden 2019 har hjulpet over 2000 studerende og ansatte ved uddannelsesinstitutioner med at kontrollere deres tid på smartphones og laptops. Projektet har vundet flere priser, inklusive Oxford University’s 2024 MPLS Social Impact Award. Ulrik er forskningsrepræsentant i Medierådet for Børn og Unge og også gæsteforsker ved Københavns Universitet.
Panelsamtale
De unge får mulighed for at komme med anbefalinger
I løbet af dagen er vi sammen blevet klogere på nogle af de ting i børn og unges digitale liv, som ofte er usynlige.
Som afrunding mødes Emil Ludvigsen og Merete Dalsgaard fra CfDP i samtale med tre unge. De tre unge repræsenterer en større ungegruppe, som har deltaget i dagens aktiviteter på lige fod med andre.
Nu får de mulighed for at dele deres oplevelser, mens Emil og Merete er med til at omsætte deres perspektiver til en faglig praksis. Målet med samtalen er at formulere en række anbefalinger, som I kan tage med hjem.
Paneldialogen faciliteres af Ulrik Lyngs
Praktisk information
HVEM KAN DELTAGE?
Årsmødet er for partnere som har et samarbejde med Center for Digital Pædagogik gennem eks. Cyberhus, Rådvild, Netstof, Scammed og Dit Liv på Nettet. Desuden inviteres partnere som indgår i større udviklingsindsatser.
HVOR SKER DET?
Mødecenter Odense, Buchwaldsgade 48, 5000 Odense C
Når du står på adressen foran en stor, hvid villa, finder du hovedindgangen ved at følge smøgen til højre for villaen og gå til venstre bag bygningen. Gå efter ”Indgang A”. Vi bor kun 10 minutters gang fra Odense Banegård Center.
HVAD MED PARKERING?
Ved deltagelse i arrangementer hos Mødecenter Odense kan man parkere gratis på deres p-pladser, men parkeringen SKAL registreres ved Mødecenter Odenses reception indenfor 15 min. fra ankomst.
Hvis du er tvivl om parkering kan du læse mere her: https://moedecenter.dk/spoergsmaal/
HVAD KOSTER DET?
Der er gratis deltagelse for 2 personer fra hver kommune/organisation pr. abonnement. Øvrige deltagere fra din kommune/organisation kan tilmelde sig mod en betaling på kr. 1.250,- pr. Deltager.
HVORDAN TILMELDER JEG MIG?
Følg linket nedenfor, for at tilmelde dig. Deadline for tilmelding er den 25. august.
Hvis du mod al forventning ikke skal bruge din billet alligevel, vil vi gerne høre fra dig. Der vil blive opkrævet et gebyr på kr. 500,- i tilfælde af manglende fremmøde eller for sent afmelding for at dække vores omkostning på kursusstedet. Afmeldinger skal ske senest mandag den 1. September på mail til nc@cfdp.dk.