
Stoffer og puffbars på sociale medier: Ny rapport kortlægger stort omfang af sælgerprofiler
Ny kortlægning finder 1.341 danske profiler, som indikerer salg af stoffer eller ulovlige nikotinprodukter på TikTok, SnapChat og Reddit. Samtidig viser rapporten, at danske unge oplever en online verden med servicemindede pushere, effektive fastholdelses-taktikker og stoffer pakket ind i lækker æstetik. Netstof.dk – en del af Center for Digital Pædagogik – lancerer i forbindelse med rapporten et gratis forebyggelses-værktøj til forældre og fagpersoner.
Danske profiler tilbyder stoffer og ulovlige nikotinprodukter på sociale medier. Og profilerne, der indikerer stofsalg, er udbredte. Det viser en ny rapport fra Analyse & Tal lavet for Netstof.dk – en del af Center for Digital Pædagogik – med støtte fra Helsefonden.
Undersøgelsen hviler på data høstet fra SnapChat, Reddit og TikTok. Her har Analyse & Tal identificeret 1.341 profiler, som enten indikerer salg af stoffer eller ulovlige nikotinprodukter.
– Vi ser, at ulovlige nikotinprodukter og stoffer tilbydes åbent på mainstream sociale medier, og vi ser, at de unge møder flotte annoncer og profiler, der sælger puffbars og stoffer, side om side med videoer og memes, fortæller Amalia Montano Dahl, partner i Analyse & Tal.
I undersøgelsen finder Analyse & Tal frem til 829 profiler på Snapchat – som primært indikerede salg af kokain og cannabis.
På Tiktok indikerede 66 fundne profiler primært salg af puffbars.
Og på Reddit indikerede 446 profiler salg af et bredere udvalg af stoffer, hvor opioider, kokain og cannabis tilsammen udgjorde den største andel.
Rapporten konkluderer også, at profilerne er særligt koncentrerede i landets største byer, men at der er salgsprofiler til stede i alle dele af landet.
Svært at slippe uden om stof- og nikotin-tilbud
Rapporten fremlægger samtidig resultaterne af interviews med 21 danske unge, som er blevet spurgt til, hvordan de oplever at blive eksponeret for stoffer og ulovlige nikotinprodukter på sociale medier.
Ifølge Analyse & Tal viser interviewene blandt andet, at det kan være svært at undgå pushernes venneanmodninger og beskeder på sociale medier.
– Nogle oplever at blive eksponeret for stoffer og puffbars, uden de har søgt efter det, og andre unge med større nysgerrighed eller stof-erfaring fortæller om en fastholdelsesstrategi, hvor pusherne for eksempel gennem direkte beskeder løbende frister dem til at foretage nye køb, siger Amalia Montano Dahl.
Unges beretninger bekymrer – men skaber også håb
Center for Digital Pædagogik driver rådgivningsplatformen netstof.dk, hvor unge kan få råd og vejledning om rusmidler.
Her er man bekymret over de mange sælger-profiler, som rapporten finder. Og samtidig begejstret for, at rapporten kommer med ny viden om, hvordan unge i Danmark selv oplever at blive eksponeret for stoffer på sociale medier.
Det er samlet set vigtige indsigter, som fagpersoner og forældre kan bruge i arbejdet med at forebygge unges brug af stoffer og ulovlige nikotinprodukter, lyder det fra Emil Ludvigsen, specialkonsulent i Center for Digital Pædagogik.
Han peger for eksempel på, at nogle unge ifølge rapporten oplever, at deres kontaktoplysninger findes på lister over potentielle købere, som pusherne deler mellem hinanden. Og at flere har en oplevelse af at få købstilbud på strategisk udvalgte tidspunkter – for eksempel omkring eksamenstid.
– Det gør stort indtryk at se, hvordan pushere målretter unge netop i de perioder, hvor de er mest pressede – det er ikke tilfældigt. Samtidig fortæller en af de unge, at det virkede, da han fik hjælp af en voksen til at slippe af med en pusher, som sendte direkte beskeder til ham. Midt i alt det bekymrende, synes jeg, det viser, at der er håb. For vi kan blandt andet gøre en positiv forskel, når vi får unge til at åbne op og fortælle, hvad de oplever, siger Emil Ludvigsen.
Nyt værktøj skal hjælpe forældre til at åbne samtalen med unge
Som en reaktion på det omfattende og sofistikerede stofsalg, som rapporten dokumenterer, lancerer Netstof et nyt online værktøj, som kan hjælpe forældre til oplyste og fordomsfrie samtaler med deres børn om stoffer.
– Når kokain helt frit sælges på sociale medier i en venskabelig tone og med flot æstetik, frygter vi, at det over tid vil få stoffer til at virke normale og ufarlige for unge. Og når vi samtidig kan se, at sociale medier gør det overordentligt svært at komme væk fra pushernes lokkende tilbud, står det klart, at vi er nødt til at gøre noget. Derfor arbejder vi nu for at få den her viden ud til endnu flere fagfolk og endnu flere forældre, siger Karen Hatt Gatzwiller, projektleder i Netstof.
Hos Helsefonden, som har finansieret undersøgelsen, gør resultaterne også indtryk. Her håber direktør, Lise Bonevie, at den nye indsats fra Netstof og Center for Digital Pædagogik kan gøre en forskel.
– Vi ved, at det kan være utroligt svært for voksne at få unge til at åbne op for alt det, de oplever i deres digitale liv. Ikke mindst, når det drejer sig om stoffer. Derfor håber vi, at værktøjet kan bidrage til, at færre siger ja til tilbud om køb af stoffer – hvad enten det er på SnapChat eller nede på gadehjørnet, siger Lise Bonevie.
Prøv det nye værktøj til forældre her:
https://cfdp.dk/digital-familie/rusmidler-paa-mobilen/
Hvis du vil sætte et par ord på din feedback, vil det hjælpe os rigtig meget til at forbedre vores indhold.