Samtalekort om hadtale og køn
Samtalekortene er lavet til unge i alderen 13-18 år. Du er med på sidelinjen, mens de unge selv gennemfører samtalerne. Materialet er fleksibelt, og det kan bruges til korte sessioner på 30 minutter eller udvides til en hel temadag.

Du er lynhurtigt i gang
Med vores digitale samtalekort kommer de unge til at diskutere fiktive situationer, hvor deres forskellige holdninger vil mødes.
Vi har samlet 3 gode pointer, du bør have med dig, inden du starter.
POINTE #1
Formål
Skab bevidsthed og motivation
De unge bliver i samtalekortene præsenteret for flere dilemmaer, hvor de skal hjælpe andre (fiktive) unge gennem forskellige situationer og reflektere over det.
Formålet er at bevidstliggøre og motivere de unge til at tage aktiv del i at påvirke de værdier, som deres fællesskaber bygger på.
POINTE #2
Praktisk
Justér gruppestørrelse og tid efter behov
Samtalekortene diskuteres i par eller grupper á 3-5 medlemmer. Hvert par eller gruppe skal gerne deles om ét enkelt device med internetadgang.
Samtalen kan vare, så længe I har lyst til. I kan sætte en tidsgrænse på spillets startside eller I kan diskutere, til der ikke er flere dilemmaer tilbage.
POINTE #3
Ramme
Hold igen og støt fællesskabet
VIGTIGT: Samtalen er de unges banehalvdel: Her får de lov til at reflektere over fællesskab og forpligtelser i de situationer, der kan opstå i deres hverdag. Derfor er det afgørende, at du som voksen afholder dig fra at flytte fokus til, hvad der er rigtigt eller forkert.
Som voksen kan du i stedet hjælpe med at rette de unges opmærksomhed mod, hvordan fællesskabet – i klassen, klubben, gruppen – kan støtte op om de løsninger og valg, de unge finder frem til i dilemmaerne.
… eller læs mere uddybende om kortene nedenfor.
Hvad får eleverne med?
- Nuanceret forståelse af, hvordan forskellige forventninger og fordomme kobles til forskellige køn, samt hvordan det kan vise sig og påvirke unges liv forskelligt.
- Refleksive kompetencer i forhold til, hvordan man selv kan undgå at udtrykke sig kønsdiskriminerende.
- Handlekompetencer i forhold til, hvordan man kan analysere potentielle kønsdiskriminerende onlinesituationer og på baggrund heraf træffe et reflekteret valg for, hvordan man ønsker at reagere.
Vil du gerne klædes ekstragodt på?
Hvis du har tiden til at sætte dig godt ind i tingene, kan du klikke herunder og få en grundig vejledning til, hvordan du kan bruge spillet i din pædagogiske praksis.
Du kan også dykke ned i selve samtalekortenes konkrete indhold med vores
Har du spørgsmål?
Har du spørgsmål eller idéer til vores arbejde med online risikoadfærd, kan du række ud til programleder og fagkonsulent Malik Larsen på malik@cfdp.dk.