TEMA: Risikoadfærd online
Inspiration til samtaler med unge om onlineliv
Unges liv online kan virke utilgængeligt, men ofte er det nok at spørge nysgerrigt ind for at få mere at vide. Find inspiration til, hvad du med fordel kan interessere dig for, hvis du er blevet bekymret.
Børn og unges onlineliv skal tages alvorligt – både når det handler om positive betydninger og negative konsekvenser. Hvis vi vil forstå unges onlineliv, også der hvor det bliver bekymrende, er vi nødt til at forstå den positive værdi, fordi den for de unge ofte vejer tungere end de negative konsekvenser.
Dine tre vigtigste våben er nysgerrighed, åbenhed og rummelighed. Ved at bruge dem kan du få indblik i den unges oplevelser samtidig med, at du får afsøgt dine egne spørgsmål.
Inspirationsspørgsmålene er tænkt i samspil med refleksions- og samtaleværktøjet URO. Spørgsmålene hjælper med at afdække nogle af de aspekter af den unges onlineliv, du har behov for at kende til, når du skal kvalificere din bekymring med URO. Det kan også være, at du allerede har brugt værktøjet og derigennem blevet opmærksom på, at du har brug for at undersøge den unges motivation nærmere. På den måde kan du som fagperson trække på de to værktøjer skiftevis.