Værktøjet URO

Er du bekymret for online risikoadfærd hos en ung, du kender? Bliv mere afklaret med refleksions- og samtaleværktøjet URO.

Værktøjet URO

URO er et refleksions- og samtaleværktøj til kvalificering af bekymringer for online risikoadfærd hos unge. Normaliseringen af unges møde med bekymrende indhold betyder, at vi er nødt til at have en gradueret forståelse af, hvad adfærden er udtryk for.

Værktøjet fokuserer specifikt på onlineadfærden og giver ikke svar, men illustrerer bekymringen ved at give et fælles sprog. Du og dine kolleger skal selv inddrage perspektiver om generel trivsel samt omsætte jeres refleksioner til håndtering. Her har I kernefagligheden.

URO henviser både til Unges Risikoadfærd Online og den uro eller tvivl, du som fagperson kan opleve ved en bekymring for et ungt menneskes onlineliv. Værktøjet har til formål at gøre uroen mere konkret og derigennem også mere håndterbar.

Se, hvordan du bruger værktøjet

Værktøjet URO

Nysgerrighed

Viser risikoadfærden sig
gennem nysgerrighed?

Ytringer

Viser risikoadfærden sig gennem ytringer?

Relationer

Viser risikoadfærden sig gennem relationer?

Nysgerrighed

Viser risikoadfærden sig
gennem nysgerrighed?

Holdning Interesse Underholdning

Ytringer

Viser risikoadfærden sig gennem ytringer?

Overbevisning Test af grænser Humor

Relationer

Viser risikoadfærden sig gennem relationer?

Hadfællesskab Social luren Blandt venner
Den unge

Hvis du har en bekymring for eller viden om, at nogen er i risiko med baggrund i ekstremisme, har du i nogle tilfælde pligt til at kontakte din kommune eller politiet. Læs mere på stopekstremisme.dk.

Værktøjet URO

Hvordan bruger du URO?

Værktøjet er bygget op som et wifi-symbol, hvor risikosignalet for den unges onlineadfærd kan være mere eller mindre kraftigt. Der er tre parametre (nysgerrighed, ytringer og relationer), som du én ad gangen skal forholde dig til ved at åbne og læse hvert af parametrenes tre niveauer. Begynd i bunden og arbejd dig opad, inden du vælger, hvad der passer bedst på din bekymring.

Værktøjet giver ingen svar, men visualiserer, hvordan du selv vurderer din bekymring. På den måde minder redskabet om det pædagogiske værktøj Børnelinealen.

Eksempel

I tvivl

Hvis du er i tvivl om hvilket felt, du skal vælge, kan du vælge denne. Det betyder, at du formodentlig har brug for at undersøge din bekymring nærmere for at blive mere afklaret. Find inspiration til, hvordan du kan spørge ind til unges onlineliv her.

Du har svaret, at du lige nu opfatter risikoadfærden på følgende måder:

Nysgerrighed

Ytringer

Relationer

Noter
Noter
Noter

Hvad så nu?

Box ikon

Var du nederst, i midten eller øverst?

Hvis din bekymring primært ligger nederst, er det måske tilstrækkeligt med en snak om grænser med den unge. I det midterste niveau er der formodentligt grund til større opmærksomhed – også så adfærden ikke udvikler sig yderligere. I det øverste niveau bør du overveje, om du skal være bekymret for radikalisering. Hvis du er dét, kan du læse mere om dine muligheder her.

Box ikon

Vend din bekymring med en kollega

Uanset om du primært var nederst, i midten eller øverst, er det altid en god idé at vende din bekymring og refleksion med en kollega. Ser I ens på bekymringen? Du kan printe eller downloade din besvarelse ovenfor.

Box ikon

Forbliv nysgerrig på den unges vinkel

Det kan være, at du undervejs var i tvivl om, hvordan du skulle angive din bekymring ét eller flere steder. Hvordan forholdt du dig for eksempel vil aspekter som tid og volumen af adfærden – eller diagnoser og familieforhold? Hvis du har brug for at tale med den unge for at blive mere afklaret, kan du her få inspiration til hvordan.