Hvorfor gå online med kommunens ungerådgivning?
Af Ida Ahlmann Østergaard, Projektmedarbejder hos CfDP Siden dette indlæg blev udgivet er flere kommuner kommet med på Cyberhus. SSP-koordinator i Skanderborg Kommune, Kristian Kilt, fortæller her til P4 Eftermiddag, hvorfor man har valgt at samarbejde med Cyberhus: [audio mp3="https://cfdp.dk/wp-content/uploads/2017/03/P4-Eftermiddag-om-Skanderborg-Kommune-på-Cyberhus.mp3"][/audio] Unge fra Halsnæs Kommune og Odder Kommune kan nu lynhurtigt blive henvist til rådgivere fra deres egen kommune, når de opsøger hjælp på Cyberhus.dk. Det samme har unge fra Københavns Kommune, Ringkøbing-Skjern Kommune og Aarhus Kommune kunnet i noget tid. I alt er fem kommuner altså nu gået online med deres ungerådgivning, og flere kommuner følger. Men hvorfor gå online med sin kommunes ungerådgivning?
Hurtigere og bedre hjælp
Anni Marquard, initiativtager og centerleder ved Center for Digital Pædagogik, fortæller, at det allervigtigste ved samarbejdet er, at der skabes nogle genveje til rådgiverne ude i kommunerne. Derved sikrer vi børn og unge, som har brug for ekstra hjælp, hurtigere og mere korrekt hjælp:“Det er meget nemmere og hurtigere at henvise den unge til en kommune, som er med i samarbejdet på Cyberhus.dk, og derved sikre, at den unge får den rette hjælp” fortæller Anni Marquard.På Cyberhus.dk kan unge fra alle landets kommuner skrive ind og få rådgivning. I nogle tilfælde har den unge dog brug for ekstra hjælp, og her er det en kæmpe fordel, hvis rådgivere kan henvise den unge direkte til en kommunal chatrådgivning, hvor den unge kan chatte med en rådgiver fra egen kommune. De lokale kommunale rådgivere kan bedre hjælpe, fordi de ved, hvilke specifikke tilbud og muligheder der er for de unge i kommunen.
Den online rådgivning skal etablere kontakt til de unge
Ane Justensen, SSP-konsulent i Odder Kommune fortæller, at de i Odder Kommune oplever, at det er svært at få de unge til at benytte den åbne, anonyme rådgivning i dens nuværende form. Det på trods af at det er deres vurdering, at det er en målgruppe, som egentlig gerne vil benytte anonym rådgivning. Derfor håber Ane Justensen, at de ved at gå online kan få flere unge til at benytte den åbne, anonyme rådgivning:“Der møder ikke nogle unge op til den åbne rådgivning, som vi afholder. De unge kommer ikke ned til de her anonyme bygninger, banker på og siger, at de har det dårligt. Det er så mit håb, at de unge i højere grad vil være tilbøjelige til at opsøge hjælp, hvis de kan gøre det online,” fortæller Ane Justensen.Kommunernes egen portal kommer til at ligge på Cyberhus.dk, der i forvejen er en veletableret og velbesøgt online rådgivningsplatform, hvilket øger chancerne for, at de unge bliver opmærksomme på, at den lokale onlinerådgivning findes. At der nu er hele fem kommuner online på Cyberhus.dk er i følge Ane Justensen også en stor fordel:
“Derudover er det en stor fordel at blive del af et kommunenetværk, hvor der ligger en hel masse viden, fordi tingene allerede har været prøvet af i andre kommuner. Der foregår en masse vidensdeling, som er af rigtig stor værdi for os,” siger Ane Justensen.
Forebyggelse og opkvalificering
Halsnæs Kommune ønsker at forebygge og opkvalificere, hvilket er et par af årsagerne til, at de er indtrådt i samarbejdet:“Vi forsøger i høj grad at have fokus på forebyggelse, og generelt vil vi rigtig gerne opkvalificere vores medarbejdere, så de har redskaberne til at varetage de opgaver, som bliver efterspurgt. Desuden har vi jo kunnet se, at der er unge fra Halsnæs Kommune, som bruger onlinerådgivningen på Cyberhus.dk, og derfor giver det rigtig god mening, at vi nu også kommer på,” fortæller Martin Bannow, SSP-koordinator i Halsnæs Kommune.Både Odder Kommune og Halsnæs Kommune har været til et opkvalificerende opstartskursus, hvor de er blevet introduceret til at give online rådgivning, og vil derfor være at finde på Cyberhus.dk fra 1. december.
Hvis du vil sætte et par ord på din feedback, vil det hjælpe os rigtig meget til at forbedre vores indhold.