Inden længe står vi med en vinder af folketingsvalget år 2011, og jeg er ualmindelig spændt på den kommende “revolution” af folkeskolen, som alle lover vil komme. Uanfægtet om det bliver rød eller blå blok, der løber med sejren, så er der penge afsat til at give folkeskolens it-område et pift. Og det virker helt rigtigt og fornuftigt. Jeg har tidligere kommenteret den nuværende regerings folkeskoleudspil. Netop nu har Socialdemokraterne og SF så fremlagt deres 2020 plan, hvori man kan ane nogle af rød bloks visioner ift. folkeskolen. Jeg vil ikke gøre mig klog på hvordan vi redder Danmarks økonomi i sin helhed, og dette er bestemt ikke et politisk motiveret indlæg. Jeg vil dog gerne kommentere på et løsrevet citat fra “Fair Løsning”: “Der skal ske et markant løft i kvaliteten af undervisningengennem en større udnyttelse af digitale redskaber ogen omlægning af de nuværende lærings- og undervisningsformer.Socialdemokraterne og SF vil derfor gennemføreen digital revolution i folkeskolen, hvor alleelever og lærere udstyres med en digital værktøjskasse– det kan fx være i form af en bærbar pc eller ensåkaldt ”tablet pc”.

Modeordet er ‘Tablet’
At finde finansiering til tablet pc’er til alle lærere og elever virker på mig som en urealiserbar gimmick der skal markedsføre S og SF’s 2020 plan som den mest innovative. Hvis man skal se effekt af den handling, bør den som minimum flankeres af en massiv efteruddannelsesstrategi. Undersøgelser peger på at skoler kun bruger ca. 10% af IT-budgettet på efteruddannelse. Det er en alt fo skæv fordeling af ressourcer. Gennem flere års skolebesøg er det min erfaring at lærerne ikke automatisk inkorporerer it i undervisningen “bare fordi det er muligt”. Det er altså lidt naivt at tro at man vil opleve en digital revolution ved at købe tablets til alle børn og lærere. Indkøb af teknologi er en forudsætning for en digital revolution, men den langt største post i budgettet er altså at klæde lærere på til at facilitere revolutionen.  ..og prisen?
Er jeg den eneste der har svært ved at se realisme i regnestykket? Iflg. planen vil det koste 300 millioner årligt de første 4 år bare at indkøbe teknologien. Vestergårdsskolen i Århus har netop udstyret en enkelt 7. klasse med disse tablets. Pris: 100.000 for en enkelt klasse. Selvom man fik forhandlet en markant bedre pris, vil man aldrig kunne dække behovet på landets skoler med 4 gange 300 millioner. Der er i omegnen af 1600 folkeskoler i DK. Måske er der noget galt med min hovedregning, men det når da vist ikke helt sammen, gør det? Og kan man retfærdiggøre, at der vil være 4 år imellem den første klasse modtager et sæt tablets til den sidste klasse kommer i gang? Hvilke elever kan vente 4 år på revolutionen? Hertil kommer som mange andre har kommenteret i pressen og rundt omkring i Cyberspace, at tablet-teknologien endnu ikke er klar til at blive udrullet på den måde. Om 2 år vil en tablet fra idag være langt mere forældet end en bærbar pc. Teknologien er stadig i opstartsfasen, og det er for usikkert, hvad det massive tablet-fokus vil betyde for forældelsesprocessen.

Bredt fokus
Det står naturligvis ikke helt klart, hvad den fulde proces er omkring it-løftet i folkeskolen. Fair Løsning er jo ikke et decideret folkeskoleudspil. Måske nærmere en teaser. Jeg håber bare, at man i den kommende (og/eller nuværende) regering vil formulere en strategi som ikke er populistisk men realistisk. Det vil blandt andet sige en større indsats på seminarierne – vi skal jo helst ikke efteruddanne helt nyuddannede lærere. Og så bør man huske at spørge lærerne selv. Lærerne ved altså mere end alle os andre om praksisanvendelse af IT i klasseværelset. Uanset hvad man indkøber af IT, så vil en undervisningstime stadig vare 45 minutter. Hvis der går 15 minutter med at få det tekniske til at virke, så udebliver revolutionen også. Især hvis læreren samtidigt føler sig dårligt klædt på til innovative undervisningsformer.

EDIT:
28/5-2011 – Odder Kommune har ifølge denne artikel besluttet sig at dele tablets ud til alle skoleelever i kommunen. Dermed venter man ikke på et muligt regeringsskifte men går i stedet aggressivt ind i kampen om at være de “smarteste” og mest innovative. Jeg håber fortsat at tablet-revolutionen indfrier, og at Odder Kommune også har fundet en solid pose penge til efteruddannelse.  Især fordi man i selvsamme kommune netop har brugt 5 års it-budgetter på interaktive tavler i skolerne, og fordi man allerede er i gang med forsøg med en såkaldt Ipad klasse. Måske S og SF skulle følge Odder Kommune nøje, inden de udruller de ambitiøse tablet-planer?

]]>

Hvad synes du om vores artikel?

Hvis du vil sætte et par ord på din tilbagemelding, vil det hjælpe os rigtig meget, til at kunne forbedre vores indhold.

Vil du vide mere?

Jonas Ravn

Seniorrådgiver og foredragsholder - børn og unges digitale liv Kontakt Jonas

CfDP har ekspertise og ydelser inden for digital rådgivning, børns digitale vaner, digital dannelse og trends og tendenser på sociale medier og i computerspil.

Vi deltager i og driver projekter om blandt andet computerspil som pædagogisk redskab, hate speech og anti-ligestilling på nettet.