Årsmøde 2025: Digitalt ungdomsliv rummer både risici og fællesskab – Så vær nysgerrig på det, dine unge oplever
Center for Digital Pædagogiks årsmøde 2025 satte fokus på det usynlige i unges digitale liv. Her får du et lille indblik i dagen – inklusiv nogle af de vigtigste pointer, vi tager med os.
Mere end 120 personer deltog i Center for Digtial Pædagogiks årsmøde 2025. Blandt deltagerne var både unge, som deltog i oplæg og workshops og kom med input til de voksne – og en lang række fagpersoner og samarbejdspartnere, som på den ene eller anden måde arbejder med børn og unge og har stor nysgerrighed på deres digitale liv.
Undervejs fik deltagerne inspiration og ny viden om emner som digitale pengevaner i spil, salg af nikotin og stoffer på sociale medier, fællesskaber på kanten og rådgivning til børn og unge.
Der var også inspiration fra Ulrik Lyngs fra Oxford University, som præsenterede tekniske tips til at undgå, at skærmen tager mere af vores tid, end vi ønsker.
Hvornår er tonen egentlig for hård?
Vi spurgte flere af deltagerne, hvad de især tog med sig fra dagen.
En af dem var Berit Lehmann, som er medlems- og bevillingschef hos Insero Horsens.
Hun var især optaget af et af vores deepdives, som bestod af et møde med Center for Digital Pædagogiks unge dialogskabere. Her var deltagerne med i en øvelse, hvor de fik læst en kommentar højt, som nogle havde skrevet på et opslag på de sociale medier. Herefter skulle hver enkelt vurdere, i hvor høj grad kommentaren var okay eller for hård.
“De her ung til ung workshops, de har været rigtig inspirerende. Jeg synes de var velorkestreret og gav nogle gode dilemmaer om drøftelser med de unge”, fortalte Berit Lehmann som er medlems- og bevillingschef hos Insero Horsens.
Unges gode råd til voksne: Pas på den anklagende tone
Vi fik også gode råd fra de unge selv. Udover at lytte med til oplæggene og deltage i debatterne undervejs, var de med i en afsluttende paneldebat, hvor de gav deres syn på børn og unges digitale liv – og gode råd til forældre og fagpersoner.
For eksempel om, hvordan voksne bedst kan tage en samtale med børn og unge om deres digitale liv. Som Mathilde Friis Caspersen fra Aalborg Ungebyråd sagde:
“Bare for alt i verden – ikke få det til at lyde som en anklage. Mange unge oplever, at det godt kan føles sådan, når voksne kommer og siger: ‘Nu har jeg lige været til det her kursus, så jeg vil lige høre… hvad går du egentlig og laver?’”
William, som også deltog i paneldebatten, havde et ønske om, at forældre og voksne involverer sig mere i børns liv på nettet
“Hvis man kunne blande sig mere i børns liv online ved at være nysgerrig, så ville de også komme til en med de ting, som der sker.”
Gaming skal anerkendes
Årsmødet satte blandt andet også fokus på gaming, og hvordan det spiller en central rolle i mange børn og unges hverdag. Center for Digital Pædagogiks eksperter Sofus Bynge og Emil Ludvigsen holdt sammen en keynote, hvor de blandt andet pegede på, at børn oftere har lyst til at åbne op og fortælle om de svære ting, de oplever, hvis forældre viser oprigtig interesse og nysgerrighed for deres gamingverden.
Tre vigtige pointer, vi tager med os fra dagen:
1: Anerkend og vær nysgerrig på unges digitale liv
Unge fortæller, at de har lettere ved at dele svære oplevelser, når voksne viser oprigtig interesse for deres onlinefællesskaber og gaming på samme måde, som man ville anerkende andre fritidsaktiviteter. En nysgerrig og positiv tilgang skaber tillid – en anklagende tone lukker samtalen.
2: Digitalt ungdomsliv rummer både fællesskab og risici
Fra salg af nikotin og stoffer på sociale medier til digitale pengevaner i spil: Børns og unges onlineverden rummer store dilemmaer. At være opmærksom på disse udfordringer er en forudsætning for at kunne støtte dem bedre i deres digitale hverdag.
3: Inddrag unge i løsningerne
Unge selv er vigtige stemmer i samtalen om digital trivsel. Ung-til-ung-øvelser og paneldebatter på årsmødet viste, at unge kan give konkrete råd og nye perspektiver, som voksne kan lære af – fx hvordan man bedst stiller spørgsmål uden at skabe afstand.
Når man som forælder anerkender gaming på samme måde, som man ville gøre med andre fritidsaktiviteter – og taler positivt om det, ligesom man ville om fysiske aktiviteter – skaber man en tryghed og tillid, der gør det lettere for barnet at dele det, der er svært.
“Det var virkelig informerende og interessant, at få noget at vide om det liv, der foregår online på de spil der er, og hele spilmentaliteten – også alle de penge der er i omløb i spillene, og hvor meget man kan blive snydt,” siger Therese Dalager Buur, dialogskaber hos Center for Digital Pædagogik.
Hvis du vil sætte et par ord på din feedback, vil det hjælpe os rigtig meget til at forbedre vores indhold.