Der er brug for et opgør med markedsføring af pengespil blandt børn og unge. Det har vi i Center for Digital Pædagogik talt for gennem flere år.

Vi var meget glade, da et bredt flertal i Folketinget for nylig blev enige om en ny aftale, der skal bremse spilafhængighed og beskytte børn og unge.

Nu hepper vi på det næste vigtige skridt: Et kritisk blik på de spil, som en meget stor del af børn og unge i Danmark bruger i dag. Nemlig computerspillene.

Den nye “Spilpakke 1” er et enormt vigtigt skridt hen mod at dæmme op for en udvikling, hvor spil om penge bliver normaliseret gennem hverdagen.

Aftalen indebærer blandt andet regulering af influencere, forbud mod spilannoncer under sportsbegivenheder, i offentlig transport og nær skoler – aftalen betyder også, at adgangen til spilsider på skoler og ungdomsuddannelser bliver blokeret. Ligesom der er sat penge af til forebyggelse, behandling og forskning om spiladfærd og afhængighed.



Mangel på fokus i gamingområdet

Det er alle gode tiltag.

Men den tilsvarende regulering ses stort set ikke i forhold til computerspil – selvom de i vid udstrækning indeholder nogle af de samme muligheder for pengespil som klassisk gambling.

For eksempel udbyder det populære fodboldspil FIFA (som nu hedder EA Sports FC 25) køb af pakker med fodboldspillere, som kan bruges på dit hold. Er du heldig med dit køb, får du en dygtig spiller og højner dine chancer for at vinde dine kampe. Er du uheldig, indeholder pakken kun dårlige spillere, som du må nøjes med – eller skrabe penge sammen til et nyt køb.

Den form for lykkepose kaldes også en “loot box” og er udbredt i en lang række spil til både PC, mobil og spillekonsoller.

Mekanismen kan på mange stræk sidestilles med et skrabelod – forskellen er bare, at der ikke er nogen aldersgrænser for køb af en “loot box”.

I Center for Digital Pædagogik håber vi på, at “Spilpakke 1” følges op med en 2’er, der har fokus på, når gambling-mekanismer finder vej ind i gaming.

Indtil da er det vigtigt, at vi tager samtaler om forretningsmodellerne i spillene med børn og unge, så vi sammen kan sikre, at så få som muligt allerede har erfaringer med gambling, når de fylder 18 og bliver sat fri på spilmarkedet.

Hvad synes du om vores artikel?

Hvis du vil sætte et par ord på din feedback, vil det hjælpe os rigtig meget til at forbedre vores indhold.