Digital Respekt: et opgør med sexisme i gaming
Seksuel chikane og uønsket seksuel opmærksomhed i gaming er hverdag for mange piger og kvinder. Nu starter et ambitiøst projekt, som skal tackle problemet ved at aktivere de danske e-sportsforeninger.
”Sådan en kælling som dig burde aldrig have haft adgang til internettet,” ”Er der wifi i køkkenet, siden at du spiller?” og ”Vil du sutte min pik?”. Når piger og kvinder gamer, er det ofte sådanne kommentarer, de møder. I et forsøg på at undgå den seksuelle chikane, trykker de på mute-knappen, gemmer sig bag mandlige avatarer eller anvender voice changer for at gøre deres stemmer dybere og lyde som mænd. Og mange ender med at stoppe med gaming, selvom de gerne vil (1), Piger starter for eksempel ikke til esport i de mange danske foreninger i lige så høj grad som drenge.
Derfor er den uønskede seksuelle opmærksomhed og seksuelle chikane med til at underminere muligheden for at samle unge på kryds og tværs gennem gaming. Og derfor er det også særligt vigtigt, at foreninger i Danmark får de rette redskaber til at forebygge chikanen, så piger på den måde inviteres ind i de inkluderende fællesskaber i gaming og esport.
Det vil Center for Digital Pædagogik, Institut for Menneskerettigheder og Astralis hjælpe med. Med midler fra Alliancen for Seksuel Chikane under Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet vil vi over de kommende to år på tværs af Danmark klæde e- sportsforeninger på til at forebygge og håndtere seksuel chikane og uønsket seksuel opmærksomhed, når unge gamer.
Målet er at udvikle en digital værktøjskasse med materialer, udviklet i samarbejde med unge gamere, e-sportsforeninger og esportstrænere.
Forskning og praksis i samspil
En del af projektet går ud på at afdække omfanget af seksuel chikane og uønsket seksuel opmærksomhed gennem allerede eksisterende forskning. Forskere verden over undersøger i stigende grad kulturer i online gaming, herunder også hvordan nogle strømninger er særligt ekskluderende og chikanerende over for piger og kvinder (2).
Der ligger et arbejde i at oplyse e-sportstrænere og andre voksne omkring unge gamere, om omfanget og typerne af seksuel chikane. Det kræver nemlig en opmærksomhed fra og bevidsthed hos voksne at identificere chikanen, udpege den og konstruktivt at guide til en mere inkluderende adfærd.
Vi kommer i høj grad til at inddrage unge gamere i udviklingen af de tiltag, vi sigter mod at igangsætte for at komme problemet med seksuel chikane til livs. For det er afgørende, at de unge selv har indflydelse på, hvordan vi skaber de forandringer, som de skal være med til at bære og vedligeholde i de ungefællesskaber, hvor de gamer. Projektet er netop skudt i gang, så vi glæder os til at kunne dele flere guldkorn fra processen. Nu venter flere uger med interviews, forskning og workshops.
Kilder:
- Sexism in online video games: The role of conformity to masculine norms and
social dominance orientation. Fox, Jesse, Tang, Wai Yen. Computers in Human Behavior Vol. 33 (2014): 314-320. DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2013.07.014 - Maps of digital desires: exploring the topography of gender and play in online games. Yee, N. i Beyond Barbie and Mortal Kombat: New Perspectives on gender and gaming. MIT Press, Cambridge, MA (2006), pp. 83-96. Kafai, Y.B., Heeter, C., Denner, J. & Sun, J.Y. (Eds).
Hvis du vil sætte et par ord på din feedback, vil det hjælpe os rigtig meget til at forbedre vores indhold.