Vigtige trends og problematikker

  • I løbet af perioden modtog hjælpetjenesterne i alt 10,540 henvendelser, som handlede om online problemstillinger.
  • Traditionelt set er det mest piger/kvinder der henvender sig til helplines, og dette er fortsat tilfældet i den seneste rapporteringsperiode. Men 30 procent af hjælpetjenesterne modtog flere henvendelser fra drenge/mænd, hvilke tæller en stigning på 12 procentpoint i forhold til den forrige rapporteringsperiode. På helpline-online møder og kurser har man diskuteret, hvordan man kan række ud til drenge, med en viden om at nogle lande er specielt succesfulde på dette område.
 

Tabellen nedenunder indikerer årsager til at folk har henvendt sig til helplines.

Helpline data September 2015  
  • Cybermobning er igen den mest almindelige årsag til at folk har rettet henvendelse til helplines. Dog er der sket et fald med 5 procentpoint vedrørende sådanne henvendelser siden sidste rapporteringsperiode.
  • Der er sket en lille stigning vedrørende henvendelser omkring overdrevet brug. Dette falder måske sammen med den seneste research der viser, at flere og flere forældre bekymrer sig om vanedannende adfærd online. Tilgængeligheden af mobiler og tablets blandt unge mennesker kunne betyde, at det er uundgåeligt at antallet af de, der kæmper med at styre den tid, de tilbringer online, vokser, da flere og flere har adgang 24 timer i døgnet. Research tyder også på, at flere og flere unge er online på deres mobiler, hvilket igen betyder at de har større universel adgang.
  • Kategorien ‘Kærlighed, forhold og sex’ tæller næsten 12 procent af henvendelser – et tal som har været rimelig konstant de sidste par år. Aspekter som disse er som bekendt svære områder for teenagere og unge at styre og tale om, og i den forbindelse tilbyder hjælpetjenesterne helt sikkert en værdifuld service. Hjælpetjenester har lagt mærke til, at de mere svære og følsomme emner diskuteres via elektronisk kommunikation, fx IM (instant messaging) eller e-mail snarere end via telefonsamtaler.
  • Under den nuværende rapporteringsperioden har flere hjælpetjenester noteret sig, at der er sket en stigning i antallet af folk, der retter henvendelse omkring ‘sextortion’. Sextortion henviser til praksissen når nogen opmuntres til at dele upassende billeder, som så bruges til at afpresse folk for penge eller tvinge dem til at sende flere explicitte billeder. Hjælpetjenester er meget effektive med at tilbyde støtte til folk, som kæmper med denne problematik, men desværre må politimyndigheder erkende at sextortion-svindel ofte er organiseret af kriminelle bander i andre dele af verden, og derfor kan det være meget svært at finde nogen form for juridisk løsning.
  • Privatliv deles ind i to separate kategorier: Misbrug af privatlivet og Hvordan man beskytter sit privatliv. Når vi ser tilbage over de forrige rapporteringsperioder, kan vi se at kategorien for hvordan man beskytter sig privatliv har haft en rimeligt konstant mængde af henvendelser, hvorimod misbrug af privatlivets fred er steget støt (fra 5 procent til 10 procent). Hvis vi lægger de to kategorier sammen, så kan vi se at privatliv udgør 14 procent af henvendelser, hvilket gør privatliv til den næst mest almindelige årsag til, at helplines bliver kontaktet.
  Helplines bidrager med værdifuld service til rigtig mange mennesker, men at holde sig opdateret med den seneste udvikling i et så hurtigt voksende felt er udfordrende. Vi fortsætter med at opdatere statistikkerne hvert kvartal og dele vigtig information samt nye mulige trends, når de er tilgængelige. Det er vigtigt at huske, at disse tal stammer fra et større netværk, og den lokale situation kan variere utrolig meget, men vi håber at statistikkerne kan bidrage til et interessant overblik over nogle af de problematikker, som udfordrer unge online. Læs mere og find kontaktdetaljer for nationale helplines på https://helplines.betterinternetforkids.eu.  
Digital Agenda For Europe
]]>

Hvad synes du om vores artikel?

Hvis du vil sætte et par ord på din tilbagemelding, vil det hjælpe os rigtig meget, til at kunne forbedre vores indhold.