Center for Digital Pædagogik har over det seneste års tid (2012) været involveret i et spændende samarbejde med en række landsdækkende aktører inden for rådgivning, digital dannelse og netkultur. Sammen med Red Barnet, Medierådet, Børns Vilkår og Digital Dannelse har CfDP deltaget i at konstruere et nyt kampagnemateriale til lærere om børns digitale identitet og trivsel. Teleindustrien (TDC, Telia og Telenor) er initiativtagere til projektet, men Videnskabministeriet, Undervisningsministeriet og Industriens Arbejdsgivere i København deltager som finansielle støtter.

På hjemmesiden www.detdigitalespejl.dk ligger tre animationsfilm med tilhørende undervisningsforløb klar til brug. Ideen bag forløbene er at fortælle lærerne og derigennem eleverne om mediernes mange muligheder på en positiv måde. Samtidig lærer de også at styre uden om den adfærd, der kan påvirke deres digitale spejlbillede uheldigt, men altså uden hævede pegefingre.

De tre forløb omhandler:

• Det digitale fællesskab: Brug det digitale fællesskab optimalt

• De digitale fodspor: Hvad betyder det, når man efterlader sig spor på nettet?

• Den digitale identitet: Du tegner et billede af dig selv, når du taster

Projektet Det Digitale Spejl har som mål at give danske lærere et redskab til at starte en konstruktiv dialog med eleverne om deres brug af nettet. Som en yderligere støtte til undervisningen tilbyder projektet 100 gratis workshops til de enkelte lærerteams. Her får lærergrupper over hele landet en introduktion til materialet og mulighed for at vende emner med én af de fem børnefaglige organisationer, der er partnere i Det Digitale Spejl.

Spørgsmål om projektet rettes til projektleder Jonas Ravn

]]>

Hvad synes du om vores artikel?

Hvis du vil sætte et par ord på din tilbagemelding, vil det hjælpe os rigtig meget, til at kunne forbedre vores indhold.

Vil du vide mere?

Jonas Ravn

Seniorkonsulent med speciale i unges digitale trivsel Kontakt Jonas

CfDP har ekspertise og ydelser inden for digital rådgivning, børns digitale vaner, digital dannelse og trends og tendenser på sociale medier og i computerspil.

Vi deltager i og driver projekter om blandt andet computerspil som pædagogisk redskab, hate speech og anti-ligestilling på nettet.