På mine skolebesøg laver jeg primært undervisning for elever. Heldigvis giver mine skolebesøg mig en mulighed for også at tale med en lang række lærere henover bordet på lærerværelset. Det er væsentligt, for det er herigennem at jeg får et billede af hvordan man som lærer vælger at være online med børnene. En stor del af snakken med lærerne handler naturligvis om Facebook. For et par år siden, når jeg spurgte lærere om de var venner med eleverne, fik jeg ofte meldingen, at Facebook gav lærerne en værdifuld indsigt i børnenes fritid – et mere fyldigt billede af eleven om man vil. Så kom historierne, hvor lærerne langsomt fandt ud af denne indsigt også gjaldt den anden vej. Eksempelvis fortalte en lærer mig, at en af hendes gamle gymnasieveninder yndede at tagge/uploade pinlige drukbilleder af hende fra fortidens abefester. Dette blev hun venligt gjort opmærksom på af nogle af elevernes forældre. Herefter blev eleverne fjernet fra vennelisten.

Med de historier blev det kutyme på skoler at lave regler for lærernes brug af Facebook. Ofte med den konsekvens at lærere idag enten ikke vil eller må være venner med eleverne på Facebook. Fair nok.
Jeg synes som udgangspunkt at det er vigtigt at mærke efter hvad man har lyst til. Det er helt ok for mig at man ikke vil have elever ind i sin privatsfære. Selvfølgelig er det det. Men det er også væsentligt, at du som lærer ved, at du med Facebook har en garanteret direkte vej til dine elever, for de er der mange gange hver dag. Værktøjet Facebook er jo genialt, når man tænker på gennemslagskraften hos eleverne. Hvorfor ikke udnytte det? Fremtidslaboratoriet.dk (varmeste anbefalinger herfra, i øvrigt) har netop offentliggjort en artikel, som beskriver hvordan du som lærer kan oprette lister på Facebook, der stærkt begrænser elevernes adgang til dine private oplysninger. På den måde kan man langt hurtigere reagere, hvis man falder over en hadeside eller en mobbekonflikt under optrapning. Modsat hvis du slet ikke er i forbindelse med dine elever på Facebook. Genrelt vil jeg gerne anbefale undervisere at gå i dybden med to ting:
1) Facebooks sikkerhedscenter er efterhånden blevet udbygget til at være et solidt informationsredskab til både lærere, forældre og børn. På lærersiden kan du læse om at inddrage Facebook i klasseværelset på den forsvarlige måde:

 

 

2) Hvis du har mod på at læse en god engelsk guide, kan jeg også anbefale “Facebook for Educators”. Her bliver man taget i hånden og guidet til at bruge forskellige værktøjer. Samtidig er guiden også et bud på en moderne opfattelse af undervisningsparadigmet. Guiden opstiller 7 metoder for inddragelse af Facebook i undervisningen (se herunder)
Guiden er anbefalelsesværdig netop fordi den opdaterer nogle af de gængse opfattelser af Facebook. Blandt andet fra fra at tænke i basal webetik og sikkerhed til at arbejde med digitalt borgerskab som et fænomen der også rækker langt ud over Facebooks grænser. Derfor er guiden også brugbar i mange andre facetter i forhold til at styrke elevernes digitale kompetencer.

]]>

Hvad synes du om vores artikel?

Hvis du vil sætte et par ord på din tilbagemelding, vil det hjælpe os rigtig meget, til at kunne forbedre vores indhold.

Vil du vide mere?

Jonas Ravn

Seniorkonsulent med speciale i unges digitale trivsel Kontakt Jonas

CfDP har ekspertise og ydelser inden for digital rådgivning, børns digitale vaner, digital dannelse og trends og tendenser på sociale medier og i computerspil.

Vi deltager i og driver projekter om blandt andet computerspil som pædagogisk redskab, hate speech og anti-ligestilling på nettet.