Skrevet af tidl. medarbejder Erroll Marshall

Gennem de sidste 2 år har vi i Cyberhus, vores digitale rådgivende platform for børn unge, været en del af et fagligt netværk af chatrådgivninger i DK. Et netværk der har til hensigt at videndele og inspirere hinanden, så vi alle kan blive bedre i vores daglige rådgivningspraksis.

Nu har vi fået et tilsvarende netværk for anonym digital brevkasserådgivning – og det er vigtigt.

Lise Quistgaard fra Børns Vilkår har taget initiativ til gruppen og jeg bumler netop nu hjem i toget til Århus efter vores første møde. Udover Lise og undertegnet, tæller gruppe LMS (landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskadende adfærd), sexlinien.dk og LOKK.

I dag fik vi tegnet rammerne for netværksgruppens arbejde, afstemt forventninger, samt fastlagt temaet for næste møde i september.

Svarets teoretiske og metodiske fundament

Er overskriften på næste møde og samtidig beskrivende for gruppens formål. Vi skal beholde fokus på vores daglige praksis – vores håndværk. Vi skal dele vores erfaringer, udfordre hinanden og blive inspireret til evt. forbedringer og udvikling af egen praksis.

At starte med et indblik i hinandens metodiske fundament giver god mening. Dels for at lærer hinandens praksis at kende mere detaljeret og dels for at afdække fælles udviklingsområder og udfordringer.

Behovet for netværksgruppen er stort

Stor motivation og behov for gruppen var det overskyggende indtryk fra dagens møde. Brevkasserådgivning har stået lidt i skyggen af chat og telefonrådgivning, men det er tydeligt i Cyberhus, samt de øvrige rådgivninger i gruppen, at brevkasserådgivning udgør en unik position i vores arbejde for at hjælpe børn og unge. Dels fordi antallet af spørgsmål nogle steder overstiger antallet af besøg i chatten og antallet af unge der læser med i de offentliggjorte besvarelser er enormt højt. Alene i vores 4 største brevkasser i Cyberhus, kiggede over 23.000 unikke unge med i 2011 og spenderede i gennemsnit 4 minutter ved hvert spørgsmål.

Et spørgsmål i en brevkasse, er ofte den unges første forsøg på at række hånden ud efter hjælp, første forsøg på at formulere det svære og måske første opsøgende voksenkontakt. Det er et ansvar vi skal være bevidst om og tage alvorligt. Derfor er der brug for at anskue digital rådgivning via brevkasse, som en isoleret faglighed og arbejde målrettet med alle dets enkeltdele og aspekter.

En brainstorm på temaer til kommende møder, viser stor bredde og nysgerrighed på vores arbejde i brevkasserådgivning. Oplæring af frivillige rådgivere, teori og metode, sparring med rådgiver, digitale løsninger, kvalitetssikring og faglig udvikling for rådgivere er nogle af de punkter der kom på tavlen i dag.

Det bliver spændende.

]]>

Hvad synes du om vores artikel?

Hvis du vil sætte et par ord på din tilbagemelding, vil det hjælpe os rigtig meget, til at kunne forbedre vores indhold.