Chatrådgivningen får ensomme unge i tale
Tavsheden er ikke så larmende i chatten
Mange af de unge er usikre – både på sig selv og på, hvordan omverdenen vil reagere på deres problemer. Ifølge Niels-Christian Bilenberg er det en af årsagerne til, at de unge har svært ved at dele deres problemer, når de sidder ansigt-til-ansigt med andre. Mange unge føler, at de skal være forberedt til tænderne og på forhånd vide, hvad de helt præcist vil sige, inden de opsøger en fysisk rådgivning, og det kan være en barriere, forklarer Niels-Christian Bilenberg:”Mange unge har svært ved at forberede en klar præsentation af deres problemer, og det ender derfor med at blive en barriere, der forhindrer dem i at søge hjælp. Chatrådgivningen er anonym, og barrieren er derfor ikke så stor, som den er ved den fysiske samtale,” forklarer han og fortsætter: ”En pause på to minutter føles akavet i telefonen. Tavsheden larmer ikke på samme måde, når man holder pauser i chatten – her er pauserne en naturlig del af måden at kommunikere på”.
Chatten giver de unge kontrol
Niels-Christian Bilenberg forklarer, at de unge har svært ved at tage kontakt til den fysiske rådgivning, fordi de er bange for at miste kontrollen over situationen:”Den unge har mere kontrol i chatten end i andre rådgivningssituationer, og chatten er langt mere uforpligtende for den unge. Fx er det lettere at afbryde samtalen på chatten, hvis det hele bliver for meget, end det er at lægge røret på eller forlade et lokale. Derudover er det lettere for den unge at gemme sig på chatten. Som rådgiver kan jeg fx ikke høre, om den unge græder. Det ved jeg kun, hvis den unge vælger at oplyse mig om det. På chatten er det altså den unges eget valg – det er det ikke i telefonen, og den faktor er helt afgørende. Det mærker jeg tydeligt, hvis jeg fx henviser den unge til en telefonrådgivning. Så svarer mange af dem: ’Det har jeg ikke lyst til, for så kan de høre, at jeg græder’,” fortæller Niels-Christian Bilenberg.
Hvis du vil sætte et par ord på din tilbagemelding, vil det hjælpe os rigtig meget, til at kunne forbedre vores indhold.