Familiens værdikompas bringer forældres værdier ind i samtalen om den gode balance i familiens digitale liv. Værktøjet hjælper dig som forælder til at få øje på, hvornår familiens digitale vaner enten kan stå i vejen for eller understøtte et godt hverdagsliv i familien.

Kender du allerede kompasset? Så hop direkte til vores tre råd her

Skærmen kan bidrage til ubalance i familiens hverdag

Når du som forælder er blevet bevidst om, hvordan du ønsker at ændre på en digital vane, er det tid til at tage samtalen derhjemme med dit barn. 

Mange forældre oplever, at samtalen kan være konfliktfyldt. Det er naturligt.

Konflikten kan mindskes, hvis samtalen om digitale vaner og rammer har et positivt afsæt med fokus på værdier, fremfor et ensidigt negativt fokus på forbud og begrænsning af skærmbrug. 

Værdierne gør det nemmere for dit barn at forstå dig

Når du tager afsæt i værdier, er det nemmere at tale konstruktivt om rammer og regler med dit barn, fordi du kan forklare den bagvedliggende årsag.

Det kan for eksempel være, at du har et ønske om mere tid til hygge og samtale om eftermiddagen og derfor har besluttet, at mobiltelefonerne skal lægges på hylden den første time efter endt skole- og arbejdsdag. Ofte vil dit barn have de samme værdier og ønsker som dig. Det giver mulighed for, at I kan have en fælles snak om, hvordan rammerne for det digitale kan indrettes, så det giver hverdagen værdi.

Den værdibaserede og inddragende samtale kan på den måde motivere dit barn til også selv at tage ejerskab omkring udvikling af gode digitale vaner i familien.

Hvad hvis jeg allerede har godt styr på retningen? Så kan du måske bruge et par gode råd til at få selve samtalen til at køre godt. Læs videre herunder…

Med værdierne er du allerede halvt i mål, men du har måske prøvet det før: Dine hensigter er gode, og alligevel ender snakken om mobilen i konflikt og mistillid. Dét kan du afhjælpe ved at forberede dig lidt, inden du taler med dit barn.

Herunder har vi samlet, hvad vi mener er de 3 vigtigste overvejelser, du kan gøre dig, inden du taler med dit barn om familiens værdier og digitale rammer.

Dominerende eller eftergivende – hvilken af de to grøfter har du tendens til at falde i?

Til den dominerende forælder: Hvis du har tendens til at være dominerende og restriktiv i din opdragelse, kan du være opmærksom på, at dit barn får plads til at komme frem med sine perspektiver og føler sig hørt i jeres samtale.

Til den eftergivende forælder: Hvis du har tendens til at være eftergivende og måske bliver konfliktsky og utydelig overfor dit barn, så vær opmærksom på, at du får trådt i karakter. På den måde bliver det tydeligt for dit barn i samtalen, hvilke rammer for det digitale liv, der gælder.

Gør dig klart, hvad du ønsker at barnet skal og ikke skal have indflydelse på, hvilket råderum giver du?

Det er dig der sætter rammen. Som forælder har du ansvaret for og autoriteten til at beslutte, hvilke rammer der skal gælde for familiens digitale liv. 

Men medbestemmelse gør det nemmere. Samtidig er det vigtigt, at dit barn føler sig inddraget, når der skal ske forandringer. Det vil både styrke jeres relation og give dit barn medejerskab, når han/hun får mulighed for at udtrykke sin mening.

Inden du taler med dit barn er det derfor vigtigt, at du overvejer med dig selv, hvor du tænker dit barn kan få medbestemmelse, og omvendt hvad der ikke skal være til forhandling.

Lyt, anerkend og inddrag dit barns perspektiver i samtalen

Det er dig der tager initiativ her, så du kommer let til at fylde meget i snakken. Husk at lytte og giv plads til dit barns reaktion og perspektiver på de digitale rammer du er ved at sætte.

Stil eventuelt nysgerrige spørgsmål til dit barns perspektiver. Forsøg ikke at være spydig, der er mange måder at spørge på.

Hjælp med at sætte ord på både dine og dit barns perspektiver, så de fremstår ligeværdige i jeres samtale.

Vær åben for at justere rammerne, hvis dit barn ønsker medbestemmelse, indenfor det råderum du har besluttet, men gør det klart, at du træffer den endelige beslutning.