MitAssist er et online fællesskab, hvor unge kan give og få hjælp fra andre unge og rådgivere. Formålet er at øge kontakten til drenge og unge mænd mellem 13 og 25 år og få dem til at åbne op og dele deres problemer og udfordringer. På MitAssist er der plads til alle typer af dilemmaer. Det kan være alt fra kærestesorger til alkoholmisbrug i familien eller selvskade.

Man skal have en personlig profil på MitAssist for at kunne give og få hjælp. Det betyder, at hverken de unge eller rådgiverne er anonyme, og det skaber et mere personligt forhold på communityet.

De frivillige på MitAssist består primært af mennesker med personlige livserfaringer. Drengene vil nemlig hellere snakke med mennesker, der har erfaringer ligesom dem, end de vil snakke med personer, der taler ud fra et fagligt grundlag.

For at få drengene til at være aktive på MitAssist havde vi mange overvejelser om udformningen af siden. Det var vigtigt, at platformen fangede deres opmærksomhed og fik dem til at åbne op. Vi har derfor erstattet fagord, som for eksempel rådgiver, med ord fra gamingverden som coaches, assists og leaderboard.

MitAssist er blevet til i et samarbejde mellem TUBA og Center for Digital Pædagogik med støtte fra VELUX-fonden. Projektet startede i 2015, og platformen blev lanceret i 2016. Efter en to-årig projektperiode overtog Center for Digital Pædagogik platformen i 2018.

Læs mere om metoden bag MitAssist her.