Digitalt ungdomsarbejde i hele Europa

Internationale samarbejder giver os mulighed for at blive endnu dygtigere til at arbejde digitalt med unge. Ligesom vi også kan inspirere organisationer og myndigheder i andre lande med nye metoder og ideer indenfor digitalt ungdomsarbejde.

Et eksempel på sådan et samarbejde er Digital Youth Work (DYW). hvor vi sammen med en række organisationer i lande som Finland, Tyskland, Østrig og Irland har udvekslet gode idéer og måder at arbejde med unges digitale liv og hverdag.

Her på siden kan du se korte videoer med udvalgte eksempler på sådan nogle ideer og praksisser.

#Me - Østrig

Hvordan føles det at være tilstede i sociale netværk? Hvad gør det ved vores opfattelse af hvad skønhed er, hvad der er normalt, og hvem vi selv er?

Det er nogle af de emner der tages op i workshoppen #ME. En workshop, som har fokus på at tale med unge om, hvilken påvirkning den digitale verden har på, hvordan vi har det med os selv, hvordan vi ser på os selv og hvordan vi sammenligner os med andre.

Workshoppen giver de unge mulighed for at tale om og diskuterer deres erfaringer med og på sociale medier. Gennem forskellige øvelser sættes en diskussion i gang, som skal sætter fokus på selvbillede, selvfordømmelse og hvordan sociale medier påvirker os.

Ungdomsarbejde & Sociale Medier - Finland

Hvordan når vi ud til de unge uden for byen, i yderområderne og på landet?

I projektet Ungdomsarbejde & Sociale Medier har pædagoger i den finske by Porvoo tænkt ud af boksen og lavet en ungdomsklub på hjul. Ungdomsklubben er pakket ned i en varevogn, som tager ud og stiller op forskellige steder i byen.

De sociale medier bruges som skattekort, for at gøre det spændende for de unge mennesker at finde ud af, hvor den mobile ungdomsklub befinder sig. Der sendes tips og gåder ud, som de unge kan bruge til at finde den rette lokation. På denne måde kommer ungdomsarbejdere ud der hvor de unge er, også de unge som bor længere væk fra ungdomsklubben.

Spaceteam Mobile Game - Finland

Spaceteam Mobile Game er et smartphone- og tabletspil, der kan være med til at styrke kommunikation og samarbejde hos unge.

I spillet Spaceteam skal de unge som gruppe, sørge for at holde sammen på et rumskib, som er ved at falde fra hinanden. De unge har hver deres opgaver og bliver nødt til at tale sammen og ikke mindst lytte til hinanden for at sørge for at alle opgaver bliver løst.

Spillet kan spilles på mobiltelefoner eller tablets, man skal være mindst to spillere, det fungerer rigtig godt til fire spillere, men gruppen kan også være større. De pædagogiske fordele ved Spaceteam minder meget om dem, vi oplever i vores Gaming Gruppe projekt.

Vernericast - Finland

Podcasten Vernericast kommer fra ideen om, at unge oftest vil arbejde med emner, de interesserer sig for.

Programmet blev opfundet af den luthersk-evangelske kirke i Nakkila-området i Finland. 15-30 årige unge i området er selv med til at lave podcasten, finder selv på emnerne, der skal diskuteres, og sidder selv bag mikrofonen.

De deltagende unge oplever, at de bliver mere oplyste og engagerede i de emner, der bliver diskuteret i programmet, og at de har bedre social kontakt, fordi de møder andre unge under optagelserne.

ACT ON! - Tyskland

Der er ingen tvivl om, at børn og unges færden på nettet indeholder udfordringer og ubehagelige oplevelser.

Tyske ACT ON! gør unge opmærksomme og klogere på de digitale mediers faldgruber ved at lade dem interviewe hinanden og lave programmer om netetik. Hvert år har projektet et nyt tema, der altid tager udgangspunkt i børnenes og de unges egne oplevelser. Projektet giver ungarbejderne uvurderlig indsigt i de unges digitale adfærd, så de selv kan videreudvikle nye pædagogiske metoder, der inkorporerer de digitale medier.

Deltagerne er 10-14 år gamle, og ACT ON! har aktiviteter over hele Tyskland.

Gaming as Youth Work - Irland

Computerspil er et fremragende pædagogisk værktøj. Det er et naturligt fælles tredje, hvor børn/unge og fagfolk kan tale om og udvikle kompetencer som teamwork, kommunikation og social forståelse.

Det ved vi her i CfDP gennem vores arbejde med Gaming Gruppen, og det har de også fanget i Carlow i Irland, hvor den regionale “Youth Service”, hvor de også bruger spillene pædagogisk.

De unge deltagere mere meget glade for tilbuddet, og har blandt andet kaldt gaming dagen “Den bedste del af min uge”. En anden siger “jeg elsker denne her gruppe. Jeg synes, det er det bedste nogensinde, fordi jeg kan game og være social. Normalt gamer jeg bare, når jeg er alene, men her kan jeg gøre det og være social samtidig”.

3D Printing and STEAM in Youth Settings - Irland

Hvordan udvikler man selvsikkerheden og lysten til at tage en uddannelse hos unge, der enten er droppet ud af skolen eller på anden måder er udfordrede?

Kate Damery fra YMCA i Cork, Irland mener, at 3D-printning og tilhørende teknologi kan være en god måde at gøre det på. I sit projekt arbejder hun med 17-25 årige på kanten af samfundet, der lærer om ny teknologi og får mod på mere. Samtidigt gør projektet de unge opmærksomme på deres rolle som digitale forbrugere, idet de bliver digitale skabere, når de arbejder med teknologien.

En vigtig grund til succesen er, ifølge Kate Damery, at de unge får 100% brugsret over 3D-printeren og printer ting, de rent faktisk kan bruge i deres hverdag: Nøglebundter, køleskabsmagneter og sågar en opbevaringsløsning til en spillekonsol.