På Cyberhus har landets kommuner mulighed for at få deres egen lokale rådgivningschat. Center for Digital Pædagogik har nemlig tætte samarbejder med 14 kommuner (september 2018). Formålet er at bygge bro mellem CfDP’s digitale ungdomsrådgivning Cyberhus og de kommunale rådgivningstilbud. Det har allerede vist gode resultater, specielt for unge piger der mistrives mentalt.

Landets kommuner kan nå de unge på en anderledes måde ved at få en ungerådgiver bag skærmen på Cyberhus.dk. CfDP tilbyder nemlig en gruppechat på Cyberhus.dk, hvor en medarbejder fra kommunen modererer chatten. Det tilbud har Ringkøbing-Skjern Kommune sagt ja tak til, og det har en række andre kommuner som Helsingør, Tønder og Aarhus også.

Formålet er at udvikle en samarbejdsmodel, der kan sikre unge pigers overgang mellem Cyberhus’ chatrådgivning og de kommunale rådgivninger. I sidste ende skal det reducere psykisk sårbarhed hos pigerne.

Lokale unge strømmer til Cyberhus

Paw Andreasen fra SSP og ungerådgiver fra Ringkøbing-Skjern Kommune fortæller, at det har virket godt at komme online med kommunens egen ungerådgivning på Cyberhus:

Vi synes, det er spændende og meget relevant at komme online, og det er nogle relevante ting, de unge spørger og gerne vil snakke med os om.

Paw Andreasen

Paw fortæller, at de unge ikke altid har lyst til at se fagpersonerne i øjnene, men at de godt kan skrive og fortælle om deres problemer. Derfor er Cyberhus et ideelt sted at møde dem. Center for Digital Pædagogik oplever samme tendens med et stigende antal unge online, og derfor er det vigtigt at være til stede netop dér.

Sproget er anderledes og udfordrende

De første erfaringer fra brobygningsprojektet har været positive, og der er allerede kommet gode resultater. Men det har ikke været uden udfordringer for kommunerne. Paw Andreasen fortæller:

Det har været en udfordring for os, fordi sproget er noget anderledes, end når vi taler sammen. De taler pænt, når vi er sammen, men det skrevne sprog er mere robust. Man skriver, som man tænker, for der er ikke nogen, der sidder og bliver røde i hovedet. Det har vi skullet vende os til.

Paw Andreasen

Udover at kommunikere anderledes med de unge, så har de i Ringkøbing-Skjern Kommune oplevet, at uvisheden omkring det videre forløb med de anonyme unge har krævet en omstilling:

Da de unge i rådgivningen er anonyme, ved vi aldrig helt, hvilken hjælp de opsøger efterfølgende, og det endelige resultatet for en samtale er ikke altid synligt, hvilket vi normalt er vant til gennem vores arbejde. Men vi rigtig glade for at være til stede online, og at vi får fat i flere unge.

Paw Andreasen

Sparring og fællesskab er vejen frem

Næste skridt i brobygningsprojektet bliver at samle kommunerne til en netværksdag, hvor kommunerne, herunder Ringkøbing-Skjern, København og Aarhus, får mulighed for at mødes, udveksle erfaringer og lade sig inspirere af hinanden.

Paw fortæller, at han bestemt vil anbefale den lokale kommunechat på Cyberhus til andre kommuner:

Det er en nem måde at komme i kontakt med de unge på. De har alle en mobil, så de kan gå på online i den digitale rådgivning stort set overalt, så på den måde er det et godt arbejdsredskab for os, som gør, at vi nemt kan komme i dialog med de unge.

Paw Andreasen

Hos CfDP arbejder vi hele tiden på at forbedre Cyberhus. Vi vil skabe den bedst mulige lokalchat for kommunerne, og derfor arbejder vi i øjeblikket med en kampagne om Cyberhus og den lokale tilstedeværelse, så endnu flere lokale unge bliver opmærksomme på muligheden for online rådgivning med lokale rådgivere.

Helsingørs SSP-team er kommet ombord i projektet i starten af 2018, og de har allerede fået mange positive erfaringer med den nye rådgivningsform. Hør mere om, hvordan Helsingør har startet den nye chat op i videoen.Ønsker I at blive en del af lokalchatten, og vil l være mere synlige for lokale unge? Kontakt os gerne, og hør mere. Se et kort over vores nuværende kommunale chats på cyberhus.dk.