og nye ideer med unge fra andre europæiske lande. De fik input og feedback fra inspirerende eksperter indenfor området, hvilket hjalp dem til at forbedre deres ideer, og de så et skuespil om konsekvenserne forbundet med online hate speech og hvordan folk reagerer på fænomenet. “Vi kunne kun vælge et vinderhold, men bare det at være med til dette Hackathon, var tydeligvis en gevinst for alle deltagerne. Massevis af hold ansøgte om at deltage, men kun seks ideer blev udvalgt til at deltage i den sidste runde i Berlin”, sagde projektlederen Hans Martens. “De her dage har ikke kun gavnet de hold, som har deltaget – de har gavnet os alle. Eksperter, jurymedlemmer, og SELMA-partnere har set ideer med et stort potentiale, som kunne videreudvikles. Vi lærte også meget om hvordan de unge ville tackle problemet med online hate speech. Vi vil nu prøve at integrere disse ideer i vores SELMA-værktøjer”, tilføjede han.

Om SELMA-projektet

Hackathon’et er arrangeret af SELMA (eng. Social and Emotional Learning for Mutual Awareness) -projektet. et to år langt projekt som er medfinansieret af Eu-kommissionen, og har til formål problemet online hate speech, ved at fremme gensidig opmærksomhed, tolerance, og respekt. Med udgangspunkt i Social og Emotionel Læring (SEL), sætter SELMA unge i stand til at blive forandringsagenter; de hjælpes til en bedre forståelse af fænomenet online had; de får redskaber og strategier, som sætter dem i stand til at handle og gøre en forskel. Projektet vil primært resultere i SELMAs toolkit (eng. værktøjer), en samling af principper, metoder og praksisser, som sætter forskellige interessenter i stand til at arbejde med online hate speech i forhold til aldersgruppen 11-16-årige teenagere. Det vil blive tilgængeligt i marts 2019, (som tidligere omtalt på vores blog), og det vil tackle online hate speech med udgangspunkt i Social og Emotionel Læring. Pakken vil indeholde elementer om digital dannelse, kritisk tænkning, og aktivt medborgerskab i en digital verden. Forskningsaktiviteter vedrørende (online) hate speech, som afvikles i løbet af projektets første måneder, vil fungere som projektets vidensgrundlag. SELMA-projektet styres af et partnerskab, som består af seks organisationer: European Schoolnet (Belgien), For Adolescent Health (Grækenland), South West Grid for Learning (Storbritannien), The Diana Award (Storbritannien), LMK/Media Authority for Rhineland-Palatinate (Tyskland), Center for Digital Pædagogik (Danmark). Mere information: Hjemmeside: https://www.hackinghate.eu/ Email: info@hackinghate.eu Telefonkontakt: Niels-Christian Bilenberg, fra CfDP (SELMAs partner i Danmark): 31381440   Indlægget er oversat fra engelsk af Michael K. Sørensen, projektmedarbejder, CfDP.]]>