Folkekirken og børns skærmbrug

Mange forbinder måske ikke Folkekirken med kurser om digital trivsel og skærmbrug, men i Folkekirkens Familiestøtte, som er en del af Folkekirken, er formålet at støtte forældrene i at være de forældre, de gerne vil være – også når det er svært. Janni Pilgaard, kommunikationsmedarbejder ved Folkekirkens Familiestøtte fortæller:

”Vores indgangsvinkel er, at vi er der, hvor familierne er. Vi hjælper almindelige børnefamilier der, hvor de føler sig udfordret. Og et af de steder vi oplever, at mange er udfordret, er, når det kommer til skærme”

I Folkekirkens Familiestøtte møder man mange forældre, som oplever, at det er svært at følge med børnenes digitale brug, fordi der hele tiden opstår nye digitale trends og apps, og rigtig mange ved ikke, hvor de skal gå hen for at få råd og vejledning. For lige præcis med det her felt kan man ikke på samme måde spørge sine egne forældre til råds, som man kan ved andre elementer af børneopdragelse og forældrerollen. Derfor føler mange forældre sig ikke klædt godt nok på til opgaven. En frustration, som vi også kan genkende i CfDP.

Skærmens rolle i familien

Fordi det er et emne, som optager mange forældre, har Folkekirkens Familiestøtte valgt at udbyde kursusforløbet ”Sunde skærmvaner i familien” i en række forskellige byer i Nordjylland samt i Aarhus. Kurset består af tre deltagergange samt en frivillig opfølgning, der hver kombineres af oplæg, øvelser og videndeling mellem deltagerne. Janni fortæller:

”Vi vil rigtig gerne sætte gang i nogle tanker, så forældrene bliver bevidste om, hvordan skærmene skal være i ens familie. Der er så mange undersøgelser, som peger i mange forskellige retninger, men der er i hvert fald noget, der tyder på, at vi ikke bare kan lade vores børn sidde med deres skærm alene – de har faktisk brug for vores guidning til, hvordan de skal bruge de her digitale medier. Og det håber vi, at vi får forældrenes øjne op for, at de skal interessere sig lidt mere for, hvordan deres børn og unge bruger digitale medier”

Kursusforløbet handler ikke om at fortælle forældrene, hvilken måde, der er den rigtige at håndtere børnenes skærmforbrug på, men om at starte en refleksionsproces om, hvordan skærmene kan være en del af ens familie, samt give forældrene konkret viden og redskaber til, hvordan man kan snakke med sit barn om deres onlineliv. For de digitale medier er kommet for at blive, så derfor er det vigtigt at forholde sig til dem, og samtidig forholde sig til, hvordan man som forældre kan støtte ens barn i brugen af de forskellige medier, og samtidig være en god rollemodel. Børn læner sig meget op af, hvad forældrene gør selv. Derfor er forældrene som rollemodeller også et tema, der fylder meget på skærmforløbet i Folkekirkens Familiestøtte.

Lige netop hvordan man kan være en god rollemodel og hvordan man kan støtte sit barn i den digitale verden, er hvad CfDP’s undervisningsmateriale bl.a. skal bidrage med i kursusforløbet i form af to vidensmoduler.

Kursusmateriale fra Center for Digital Pædagogik

I undervisningsmaterialet, som CfDP har udviklet, er der lagt vægt på at give forældrene en overordnet viden om, hvad sociale medier betyder for børn og unge – for deres identitet, deres relationer, og for de fællesskaber, de indgår i, både online og offline. Der er bl.a. fokus på, hvad børn og unges hang til billed- og videodeling betyder for dem, hvorfor det hurtigt kan gå galt med den skriftlige kommunikation, og hvilken rolle forældrene har i alt det.

Materialet består af eksempler fra børnenes digitale hverdag, fx hvad streaks på Snapchat betyder for børns relationer, og hvordan ”Instagram venlige billeder” kan påvirke ens forståelse af andres liv samt ens eget. Derudover består materialet af forskellige undersøgelser og statistikker, viden fra CfDP mange års praksiserfaring på emnet, samt konkrete refleksionsøvelser og casespørgsmål til forældrene. Janni fortæller, at de valgte at bruge CfDP til at udvikle undervisningsmaterialet, fordi det var vigtigt at få en opdateret, faglig viden om emnet:

”Det var rigtig vigtigt for os, at vi kunne undervise i et fagligt kompetent materiale, som også var opdateret. Og vi synes, at det var vigtigt at få brugt nogen, der havde den faglighed. Det ville tage rigtig lang tid, hvis vi selv skulle holde os opdateret på det hele tiden. Så det var helt oplagte for os at bruge nogle eksterne, som havde de kompetencer.”

Kursusholderne fra Folkekirkens Familiestøtte har fået et kursus i materialet af CfDP, hvor der udover at være gennemgang af materialet, også har været fokus på den forforståelse, der ligger bag de udvalgte emner og pointer. Til materialet følger også en nedskreven forforståelse samt manual til alle slides.

Selvom forløbet ikke har været i gang længe, er der allerede positive tilbagemeldinger fra de deltagende forældre, som er glade for den nye viden, de får, men også muligheden for den erfaringsudveksling der er med andre forældre.

Vil du høre mere?

Er du interesseret i at høre mere om undervisningsmaterialet, er du meget velkommen til at kontakte Pernille Ballisager på pernille@cfdp.dk

*Artiklens billede er fra Folkekirkens Familiestøtte

[siteorigin_widget class=”WP_Widget_Custom_HTML”][/siteorigin_widget]

]]>