Når I skal gøre de unge opmærksomme på onlinerådgivningen, er det en god idé at anvende de sociale medier, der er mest populære hos de unge – det har andre kommuner haft succes med. De mest populære sociale medier blandt de unge er i øjeblikket Facebook, Instagram og Snapchat.

Mulighederne er uendelige, men vi vil her prøve at servere jer nogle idéer til inspiration…

Facebook

Den nemmeste måde at komme i gang vil være at bruge jeres egen Facebook-side. Gør det til en vane at reklamere for facebooksiden, hver gang I møder de unge. Den er et gratis talerør ud til de, der er tættest knyttet til jer. Et opslag på jeres facebookside kan være en nem, billig og effektiv måde at gøre opmærksom på, at “Chatten har åben i eftermiddag 15-18!”

Eksempel fra kampagne om alkoholproblematikker.

På Facebook kan I også vælge at reklamere via betalte annoncer. Facebook har lavet deres annonceringsværktøj tilgængeligt for almindelige mennesker, men for nogle kan det stadig være en smule teknisk. Hos CfDP kan vi hjælpe jer i gang med at sætte en kampagne op og klæde jer på til at fortsætte markedsføringen på egen hånd. I bestemmer helt selv jeres budget, og I kan når som helst redigere i annoncerne.

Uanset hvilken vej I vælger:

  • Brug så vidt muligt billeder eller video i jeres opslag, så opslagene ikke blot indeholder tekst
  • Pas på ikke at bruge billeder af folk I ikke har fået tilladelse fra
  • Brug billeder som de unge kan identificere sig med. Skal I have fat i pigerne, bruger I billeder af piger osv…

Instagram

På Instagram sker al kommunikation gennem billeder. Lige som på Facebook kan I vælge at gøre reklame både gennem betalt annoncering, men også ved hjælp af opslag fra jeres egen Instagram-profil.

Er I i forvejen vant til at være i kontakt med kommunens unge via Instagram, så skal I blot oprette en Instagram-post eller en Instagram-Story, gerne med jævne mellemrum, hvor I fortæller, at de unge nu kan opsøge rådgivning online.

Hvis I vil annoncere, foregår det gennem annoncefunktionen på Facebook, som ejer Instagram.

Snapchat

Er I på Snapchat, og har I unge fra kommunen, der følger jer, så kan I bruge Snapchat til at udsende snaps til de unge med information om, hvornår I er online på chatten. I kan eventuelt vælge at bruge Snapchat som en form for påmindelse om, at det er lige nu, at I sidder klar til at chatte. I kan også vælge at lave en såkaldt Story, hvori I nogle timer i forvejen fortæller, hvornår I sidder til rådighed online, hvad man fx kan henvende sig og snakke om, eller hvorfra I sidder og chatter.

Fælles for alle medierne

Uanset hvilket medie I vælger, vil det være oplagt at benytte lejligheden til at opbygge tillid mellem jer og jeres unge. Ved at vise på afstand hvem I er, hvor I sidder, hvad man kan tale med jer om, eller hvad I arbejder for, er I med til at opbygge et mere helt billede af jer selv for den unge, hvilket kan give den fornødne tryghed til at de tør opsøge jer.

Har I brug for yderligere råd til, hvordan I kan anvende de sociale medier i forbindelse med udbredelsen af kendskabet til jeres online-rådgivning, så giv os endelig et kald.