Der er stort potentiale i at samle førende organisationer til at diskutere fremtidens rådgivning med et særlig fokus på kvalitet, innovation, videndeling og samarbejde. Det er nemlig præcis det vi hver især sidder med til daglig og ved at samle de kræfter i et åbent fællesskab, opstår gode ideer. Ideer som CfDP ser på med nysgerrige øjne og med en umiddelbar interesse.Udklip

Der var lagt op til interessante samtaler, udfordrende diskussioner og networking på tværs af organisationer, da Det Obelske Familiefond inviterede ‘Rådgivnings Danmark’ til Social Camp i september. Med overskriften “25 timers innovativ camp med slutbrugeren i centrum” var rammen for et spændende døgn allerede sat, da 50 forskellige organisationer mødte op med hver sin repræsentant. Vi var inviteret på baggrund af vores online rådgivningstilbud Cyberhus sammen med blandt andre TUBA, Livslinien, Børns Vilkår og Dansk Flygtningehjælp.

Fra forskelle til mangfoldighed

Det Obelske Familiefond havde hyret Quafa Rian som facilitator for at skabe dynamik, refleksioner og samarbejde samt skubbe til vores selvopfattelse som organisation og rykke organisationerne fra nutidens traditioner til visioner i fremtiden. Det viste sig at det var en udfordring for de mange organisationer at bryde med de vante hverdagsbegrænsninger, men efter kort tid var de fleste deltagere blødt op og de ærlige, åbne og innovative diskussioner kunne begynde. Vi var ikke inviteret som konkurrenter, men som samarbejdspartnere med et fælles fokus; at udbrede forståelse for og kendskab socialcamp 1til den rådgivning vi dagligt udfører, samt løfte samfundsudfordringer i fællesskab. Vi har allerede god erfaring med at løfte i fællesskab fra henholdsvis de nationale chat- og brevkassenetværk som vi via Cyberhus har opstartet. Disse netværk har været med til at berige både vores rådgivning og samarbejde med andre organisationer.

Innovativ samskabelse

Hvad sker der så, når man samler alle landets førende rådgivningsorganisationer? I løbet af dagen blev der skabt plads til drømme og visioner, til nye tanker og refleksioner. Højtflyvende ideer blev fanget ind og gjort til konkrete og brugbare forslag. Heriblandt er vi særligt interesserede i:

  • en tværfaglig platform, hvor brugeren nemt kan komme i kontakt med den rette rådgivning. Dette kunne måske hænge sammen med det næste punkt.

  • en fælles portal til videndeling organisationerne imellem, for ikke at opfinde dybe tallerkener, når naboorganisationen allerede har gjort det. Dette kunne tænkes som en netværksside, hvor involverede organisationer kan logge ind fra den overordnede platform.

  • en form for certificering eller kvalitetsstempel, som kan kvalitetssikre de mange organisationer der eksisterer, så brugeren får den bedst mulige hjælp. Der kunne eksistere flere forskellige slags certificeringer, alt efter type af rådgivning og indsats.

I CfDP har vi tidligere været med til at udvikle lignende platforme til videndeling og kan derfor sagtens se potentialerne. Vi kunne eksempelvis forestille os én platform med forskellige funktionaliteter og målgrupper, med mulighed for at få hjælp som bruger eller fagperson, at videndele med andre organisationer gennem et login og samtidig kunne platformen bruges til diskutere en eventuel certificeringsmodel.

Brainpower  socialcamp

Hvad der sker fremadrettet kan være svært at sige, men som minimum har de fleste organisationer sandsynligvis fået sig et inspirerende indblik i andre organisationers styrker og udfordringer og ideer til fremtidige tværgående samarbejder. En deltager nævnte som en sidste kommentar på campen, at “med den store portion brainpower der findes i dette rum, kan det kun betyde at vi sammen får ting til at ske”. Det var bestemt også CfDP’s oplevelse, så tak til Det Obelske Familiefond for initiativet og ikke mindst til Art Rebels som stod for facilitering og dokumentering i form af billeder, video og en rapport.

Skrevet af tidl. medarbejder Marianne Jessen

]]>

Hvad synes du om vores artikel?

Hvis du vil sætte et par ord på din tilbagemelding, vil det hjælpe os rigtig meget, til at kunne forbedre vores indhold.