Nanna Agergaard Kejlberg

Børns digitale liv begynder tidligt, så der er behov for at skabe fokus på digital trivsel og det digitale liv, på et tidligt tidspunkt. Et særnummer af Anders And & Co, hvor Anders går online sammen med Rip, Rap og Rup, har børns digitale liv og trivsel som omdrejningspunkt. Særnummeret er udgivet i et tæt samarbejde mellem os og Story House Egmont.

Særnummeret, som uddeles gratis i 50.000 eksemplarer, tager fat i emner som digital sikkerhed, algoritmer og digitale vaner. Det er netop nogle af de emner som fylder hos børn og unge i hverdagen. 

“Børn i dag vokser op i en verden, hvor det digitale fylder mere og mere. Derfor er det vigtigt, at de forstår at begå sig på god og forsvarlig vis. Med Anders And bladet møder vi børnene på en ny måde, med formidlingen om det digitale. Det er en verden og et sprog, som børnene forbinder med noget sjovt og hyggeligt, hvilket bringer læringen om det digitale i øjenhøjde” siger Anna-Sofie Bruun, fagkonsulent hos Center for Digital Pædagogik. 

Henvender sig til hele familien

Anders And bladet henvender sig til hele familien og giver mulighed for en hyggelig og lærerig stund, hvor familien læser bladet sammen. Fordi Anders And bladet er et velkendt medie og format, kan både børn og voksne forholde sig til det.  

Børns digitale liv udvikler sig hele tiden 

Story House Egmont ser et stort potentiale i at udgive et særnummer af Anders And & Co om børns digitale liv: 

“Børns digitale liv udvikler sig hele tiden, og derfor var vi helt med på at samarbejde med Center for Digital Pædagogik om et Anders And blad, der er opdateret på den digitale virkelighed, som børn i dag agerer i. Vi vil gerne hjælpe børn med at forstå, hvad der kan ske på nettet, og hvor de kan få hjælp, hvis noget går galt” siger Henriette May Krüger, redaktør hos Story House Egmont. 

Bladet er udgivet med støtte fra Telenor, YouSee, Norlys, Fibia og Teleindustrien. Der skal lyde en stor tak til virksomhederne for deres støtte – det er takket være dem, at det er muligt at udbrede viden om børns digitale liv og trivsel, på en sjov og letlæselig måde.

Bladet vil i løbet af efteråret blive lanceret i Telenor, YouSee og Norlys’ butikker og vil derudover blive delt ud til Center for Digital Pædagogiks mange oplæg, hvor mere end 15.000 elever, forældre og fagpersoner deltager årligt. 

Bladet er også tilgængelig i en digital udgave

Hvad synes du om vores artikel?

Hvis du vil sætte et par ord på din tilbagemelding, vil det hjælpe os rigtig meget, til at kunne forbedre vores indhold.