”Hej og velkommen i chatten.” Sådan indleder Linea Pretzmann altid samtalen, når hun møder en ung på Cyberhus. ”Vi starter altid med at byde de unge velkommen og skrive, at de kan snakke om alt i chatten på Cyberhus – også de ting, der er virkelig svære at snakke om. Og at vi ikke fortæller det videre til andre,” fortæller hun. Linea Pretzmann har været rådgiver i Cyberhus i tre år. Hvert år er hun med til at rådgive og vejlede mere end 8.000 børn og unge i Danmark om alt fra kærestesorger til spiseforstyrrelser, vold og overgreb:

Anonym chatrådgivning
Foto: Gorm Olesen

Cyberhus er et rådgivningstilbud til alle unge, og det betyder også, at vi møder unge med alle problematikker. Jeg får alt lige fra Nikolaj på 12 år, som gerne vil fortælle, at en pige er sød, til børn og unge, der har været udsat for seksuelle overgreb, grov vold eller mishandling – måske den samme dag, som de henvender sig.

Linea Pretzmann

De unge er ofte alene med deres problemer

Linea Pretzmann oplever, at mange af de børn og unge, hun er i kontakt med, er helt alene med deres problemer. Nogle af dem har forgæves forsøgt at snakke med voksne i deres omgangskreds, andre bærer på så tunge problematikker, at de ikke tør dele dem med andre:

Typisk er de unge, der kommer i chatten, isolerede. De føler, de ikke har andre steder at gå hen end Cyberhus – enten fordi det er meget længe siden, de har snakket med andre om deres problemer, eller fordi de har forsøgt at snakke med nogen, men så er blevet afvist. Fx chattede jeg med en pige, der efter noget tid skrev: ’Men du gider sikkert heller ikke at høre på mig!’. Og det er en typisk udtalelse fra de unge. Vores vigtigste opgave som rådgivere er derfor at være voksne, som de unge stoler på – for de stoler typisk ikke på andre voksne.

Linea Pretzmann

Gruppen af isolerede unge er ofte svære at nå ud til for rådgiverne – netop fordi de føler sig svigtede og ikke har tillid til voksne. Derfor har de svært ved at åbne sig op og indvie andre i deres problemer, forklarer Linea Pretzmann.

Anonym chatrådgivning
Foto: Gorm Olesen

Anonymiteten er den vigtigste faktor
Mange af de unge, der opsøger chatten på Cyberhus, er bange for, hvilke konsekvenser det har, at de fortæller andre om deres problemer. Det gælder især de unge, der har været udsat for vold eller overgreb fra en, de kender, fx en forælder. Frygten for, hvad der vil ske med dem eller den person, der har forgrebet sig
 på den unge, fylder nemlig meget. For de unge er det derfor helt afgørende, at chatten på Cyberhus er anonym, mener Linea Pretzmann. Hun er overbevist om, at der er en stor gruppe af dem, som rådgiverne ikke vil kunne nå ud til, hvis chatten ikke var anonym:

Deres største frygt er, at det, de fortæller os, kommer ud til andre. Derfor skriver de unge ofte som det første: ’Nu fortæller du det ikke til nogen, vel?’. Og de spørger ind til, hvem jeg er, og hvem jeg giver deres informationer videre til. Vi opfordrer som regel de unge til at henvende sig til deres kommune, men det har de rigtig svært ved, netop fordi de ikke kan gøre det anonymt, og fordi de typisk er bange for, hvad der kommer til at ske med dem selv eller deres forælder, efter de har fortalt det. Derfor tror jeg, at det er virkelig svært at nå ud til de unge, som har været udsat for grusomme ting, på andre måder end med anonym chat – for i chatten er der ingen risiko for, at vi fortæller deres hemmelighed videre.

Linea Pretzmann

Mange af de unge føler skyld og skam over det, de har været udsat for. Derfor er det ofte lettere for dem at skrive om deres problemer på chatten, end det er at fortælle det til en voksen, der sidder over for og kan se dem i øjnene.

Det er grænseoverskridende for mange af de unge at tage kontakt til et fysisk rådgivningstilbud. Det kræver en større investering, end det gør at logge på en chat, hvor man kan sidde i trygge omgivelser på sit eget værelse og hurtigt kan logge af igen, hvis man føler, det bliver for meget. For mange af de unge føles vejen til den fysiske rådgivning derfor længere, og de kan nå at ombestemme sig mange gange, inden de når derned,” forklarer Linea Pretzmann og understreger: ”Anonymiteten på Cyberhus er derfor den vigtigste faktor overhovedet. Jeg er helt overbevist om, at det netop er anonymiteten, der får så mange unge til at henvende sig.

Linea Pretzmann

Af Camilla Tang Jensen, kommunikationskonsulent i Center for Digital Pædagogik

Online rådgivning