Endnu en chatrådgivning har set dagens lys i Danmark, og i Center for Digital Pædagogik vi vil meget gerne byde velkommen til “den nye i klassen”.
Kræftens bekæmpelse gik i september 2013 i luften med deres nye online rådgivningstilbud som et supplement til den telefonrådgivning Kræftlinjen gennem mange år har tilbudt. Clipboard01

En gammel kending
“En gammel kending” vil måske egentlig være et mere korrekt billede end “den nye i klassen”. For det er ikke første gang Kræftens Bekæmpelse kaster sig ud i chatrådgivning.
Før både Børns Vilkår, og Center for Digital Pædagogiks, eget online rådgivningstilbud til børn og unge, Cyberhus lancerede chatrådgivninger var Kræftens bekæmpelse, for små 15 år siden igang. Dengang måtte de dog erfare at de var lidt forud for deres tid, og manglende henvendelser betød, at de måtte lukke projektet ned igen. Sådan tror jeg bestemt ikke det kommer til at gå denne gang.

 En hjælpende hånd
Det er altid positivt, når gruppen af seriøse og kompetente online rådgivningstilbud vokser, men alligevel har Kræftens Bekæmpelses tilbagevenden en særlig interesse for CfDP. Vi har nemlig haft en lille finger med i spillet. 
Gennem en række workshops har jeg og min kollega Kristian Lund haft til opgave at klæde Kræftlinjens telefonrådgivere på til at varetage deres nye funktion som chatrådgivere.

Et andet sprog
Og ja…det er faktisk lidt som at skulle lære et nyt sprog, når en telefonrådgiver skal konvertere de “skarpe ører” som de med mange års erfaring via telefonrådgivning har opbygget, til “skarpe øjne”. 
For i chatten er det ikke kun kropssproget, men også betoningen af orderne der “mangler”. Både rådgiver og rådsøger har kun det skrevne ord at forholde sig til, hvilket stiller helt nye krav. Krav om at tolke mindre og spørge mere.

93 procent af de signaler vi tolker på, når vi modtager og forstår et budskab, tolker vi ud fra kropssprog og betoning. Og det er egentlig et meget godt billede. Alle de ting man ikke længere kan tolke sig til, er man tvunget til at være nysgerrig på og spørge ind til. Igen og igen….og igen. Det er ikke helt så enkel en omstilling, men en omstilling vi oplevede Kræftlinjens dygtige rådgivere er kommet rigtig godt igang med.

Godt igang
Allerede et par måneder efter opstart er Kræftlinjens chatrådgivning kommet rigtig godt fra start. De rådsøgende finder frem, og rådgiverne bliver mere og mere fortrolige med chatten som redskab.
Som nævnt tidligere, er jeg ikke i tvivl om at chatrådgivningen denne gang er kommet for at blive hos Kræftens Bekæmpelse. Kombinationen af fagligt dygtige rådgivere med varme hjerter, og et Danmark der nu mere end nogensinde er klar på digital rådgivning, er en god forudsætning for succes.

Vi hilser i hvert fald velkommen og god vind fremover.

]]>

Online rådgivning