Jeg  har fået lyst til at bruge et blogindlæg på, at beskrive de frivillige vi har i CfDP’s online rådgivning for børn og unge, Cyberhus. Nu har jeg snart været pædagogisk koordinator i Cyberhus i et år, og det har givet mig en kæmpe indsigt i de mange frivillige vi har med at gøre. Cyberhus vokser, der kommer flere unge og der er mange frivillige, der viser interesse for at hjælpe, støtte og rådgive disse unge. Både vores chatrådgivning og brevkasserådgivning har vokseværk.

Når jeg får lyst til at beskrive dem, vores frivillige,  skyldes det både at jeg er glad for at være i et hus, hvor de frivillige kræfter tages seriøst. Men også fordi jeg faktisk føler at det vi gør med vores frivillige, er enormt godt.

Jeg er for tiden ude at lave feltarbejde, hvor jeg undersøger frivilliges motivation, engagement og dynamik i samspil med ansatte på en offentlig arbejdsplads. Det har fået mig til at reflektere over, hvilke frivillige vi har i Cyberhus. På mange måder er det meget anderledes at være frivillig i Cyberhus, end dem jeg har undersøgt og det skyldes mange ting.

En professionel frivillig

Vi har professionelle frivillige, fordi vi tager professionelt imod dem. Vi bruger mange ressourcer, kræfter og timer på at oplære dem, give dem de rigtige og nødvendige redskaber, så de kan møde hinanden og ikke mindst de unge med respekt, omsorg og nysgerrighed.Vi har vagtplaner, vi uddanner og evaluerer de frivillige. Vi sørger for, at der altid er en koordinator på arbejde, og at ingen går ud af døren med en dårlig oplevelse i kroppen.

Vores frivillige kommer fra fag der i dets kernebeskrivelse, har med mennesker at gøre. Vi har unge, og vi har de meget erfarne. Der er studerende fra psykologi og forskellige seminarier. Der er uddannede pædagoger, lærere, og socialrådgivere. De er aktive frivillige, for udover at være frivillig her, er flere også frivillige andre steder, har fuldtidsarbejde eller et studiejob. Nogle har børn, kærester og fritidsinteresser. Det er frivillige der vil og gør en forskel for de unge, og for sig selv.

Fælles for vores frivillige er at de er særlige, at de er unikke, og at de er erfarne på mange forskellige områder og i flere udgaver. De har empati og dermed en fantastisk evne til at støtte og rådgive de børn og unge vi dagligt møder. Gennem engagement og lysten til både at få viden og erfaring, bliver Cyberhus’ frivillige en flok mennesker der konstant lærer af hinanden. Vi udveksler, udfordrer og diskuterer. Det gør vi ikke kun for den unges skyld, men også for hinandens og for egen skyld. Det er samspillet mellem de frivillige, de ansatte og de unge, der gør Cyberhus til det sted det er. Et sted jeg er stolt af at være en del af!

Skrevet af tidl. medarbejder Marianne Jessen

]]>

Online rådgivning