Endnu en flok frivillige chatrådgivere er blevet flyvefærdige i CfDP’s online rådgivningstilbud Cyberhus og er nu, fra at have chattet med en koordinator ved deres side, klar til at flyve med egne vinger.

Fra den trygge rede til den frie luftIMG_1208

Når vi har valgt at kalde vores udlærte frivillige chatrådgivere for “flyvefærdige”, er det ikke helt tilfældigt. De har været igennem en længere udvikling og er blevet tilført faglige kompetencer og ikke mindst sparring og uddannelse, der gør at de nu kan flyve mere frit i samtalen med den unge. Denne udvikling og oplæring kan tage mellem 3 og 6 måneder og det er al tiden værd.

Til trods for at vi har yderst kompetente rådgivere i Cyberhus, som kommer fra psykologi-, socialrådgiver-, lærer- eller pædagogfaget, så tager det tid at lære at være chatrådgiver. Den tid tager vi meget seriøst, fordi de unge vi snakker med har brug for at vi gør det ordentligt. Det kræver meget af både koordinator og frivillig rådgiver at skulle igennem helt op til et halvt års oplæring, men vi mener at resultatet langt overgår de ressourcer der bliver brugt på det.

En pause med betydning

IMG_1211

Som chatrådgiver i Cyberhus lærer man mange ting. Man lærer, at mange unge sidder selv med deres problemer og har brug for anonyme voksne for at kunne åbne op for alt det svære. Man lærer, at en time kan føles som både for lang og for kort tid. Man lærer, at sprog kan meget mere, end man aner. Man lærer, at knus og omsorg ikke nødvendigvis skal være fysiske for at betyde noget.

Når man ikke har kropssproget og de både verbale og nonverbale udsagn, skal man i stedet kunne tolke og analysere på alt det mellem linjerne. Pauserne, ændret sprogbrug, hmm og mmh og en sur eller glad smiley, kan blive indgangen til en konstruktiv samtale, hvor den unge føler sig hørt for det de måske ikke lige umiddelbart sagde.

En samlet flok

IMG_1215Selvom man har lært at flyve, kan man altid blive bedre ved at finpudse, afprøve andre eller lære om nye teknikker. Man skal have hjælp til at lære at flyve. Det er ikke noget man kan lære sig selv, men derimod noget man skal have vist og have støtte til fortsat at kunne.

Fugle flyver i flok, og det gør vi også i Cyberhus. Som flyvefærdig chatrådgiver bliver man ikke overladt til sig selv, fordi man har gennemgået de første trin i oplæringen. Vi mener derimod, at læring er en dynamisk størrelse, der kræver konstant forandring og udvikling. Derfor ser vi gerne, at man som chatrådgiver i Cyberhus tilføres ny viden løbende, og det sker bedst i fællesskab med andre.

Skrevet af tidl. medarbejder Marianne Jessen

]]>

Online rådgivning